Ugrás a tartalomhoz

Beszámoló a belvárosi lakossági fórumról

Június 16-án Szentendre Város polgármestere rendeletben döntött a Lázár cár téren való parkolás megszüntetéséről, azzal az indokkal, hogy a képviselő-testület úgy döntött, meg kívánják valósítani a már 1995-ben, Pirk Ambrus tájépítész által elkészített tervet, mely szerint ez a helyszín váljon közösségi térré – padokkal, fákkal és szökőkúttal. Mindezeken túl arról is döntés született, hogy a Duna korzó a nyári időszakban a Péter-Pál utca és a Lázár cár tér közötti szakaszon (délről északi irányban) egyirányúvá válik, hétvégén pedig az érintett szakasz a gépjármű-forgalomtól mentes lesz.

A fenti intézkedések hátteréről és a várható eredményekről Fülöp Zsolt polgármester és Pál Gábor képviselő június 19-én 15 órai kezdettel lakossági fórumot hirdetett. A jelzett időpontban a Lázár cár térre mintegy ötven érdeklődő jelent meg, míg a polgármester és a körzet képviselője mellett a várost Jámbor Ferenc, a Szentendrei Rendészeti Igazgatóság vezetője is képviselte.

A fórumot Fülöp Zsolt nyitotta meg, felsorolva azokat a témákat, melyekben várja a megjelentek észrevételeit, javaslatait. Ezek a következők: a 2020-as nyári időszak forgalmi változásai, a Duna korzó hosszú távú fejlesztése következtében beálló forgalmi változások, a Lázár cár tér megújulása és annak hatásai. Ezt követően körbeadta a Duna korzó 2017-ben született felújítási tervének egy látványtervét, amelyen nyoma sincs autós forgalomnak…

Maradjon kétirányú a forgalom!

A legelső felszólaló máris jelezte, hogy a kérdéses útszakaszon nem szabad megszüntetni a kétirányú forgalmat, mely felvetésre a polgármester hangsúlyozza, a mostani döntés szerint kialakított forgalmi rend szeptember 1-jéig szólna, és azt követően szeretne a város olyan szabályokat hozni, amelyek mérlegelik az érintettek javaslatait is, s amelyeket a rendészet be is tud majd tartatni.

Vásárlók elvesztése

Ezt követően egy Bogdányi utcai kereskedő hölgy jelzi, az üzletek sorra zárnak, sokan a kivérzés határán állnak, és véleménye szerint, ha lezárják a Lázár cár teret, még kevesebb ember fog eljutni a Bogdányi utcába vásárolni. További javaslata, hogy a Dumtsa Jenő utcán, a Fő téren és a Bogdányi utcában a kerékpárosok kizárólag a biciklijüket tolva közlekedhessenek.

Legyen sorompó!

Vélhetően szintén egy üzlet tulajdonosa arra keresi a választ, hogy a beszállítók hogyan hajthatnak majd be a változások után, majd a jelenlévők egymás szavába vágva, már a jogszerűtlenül behajtókról panaszkodnak, illetve egy lakos a nem saját tulajdonában lévő autóval való behajtás jogszerűségének kérdését feszegeti. A témát pár perc után néhány jelenlévő kifogásolni kezdi, azzal, hogy nem ezért gyűltek most itt össze, majd az eddigiekhez képest egy jóval szigorúbb álláspontot fejt ki a behajtást témáját feszegető lakó, ugyanis szerinte a Duna korzót mindkét oldalon sorompóval kellene lezárni, amelyen csak az engedéllyel rendelkezők hajthatnának át, egyebekben pedig terhelje fizetési kötelezettség az áthaladni szándékozókat. Többen is felhördülnek, ám a polgármester hangsúlyozza, most nincsenek jó és rossz vélemények, mind feljegyzésre kerül, és azokról szakemberek fognak dönteni.

Mi lesz a szállítással?

Újabb észrevételként az kerül megjegyzésre, hogy több étterem is foglalkozik házhozszállítással, számukra vajon biztosít-e megoldást az új forgalmi rend. Erre a polgármester válaszában elmondja, az áruszállításra, az éttermek kiszolgálására biztosítani szándékoznak erre a célra fenntartott parkolóhelyeket.

 

Fülöp Zsolt hangsúlyozta, a cél, hogy jól érezzük magunkat a városunkban, és ennek megfelelően olyan szabályokat alkotni, melyek közös akaratból születtek. Ugyanakkor „el kell fogadni, és meg kell érteni, hogy ahogyan a mi életünk, úgy a város élete is változik”, és már a mobilgát megépítésével eldőlt a Duna korzó funkciójának a kérdése – ennek megfelelően az látszik, hogy mind a belvárosi szűk utcák, mind a Fő tér, mind pedig a Lázár cár tér a „kiülős, beszélgetős terek” helyszínei, ahol sétálva, és legfeljebb kerékpározva célszerű a közlekedést biztosítani. Ugyanakkor ez a tény nem jelenti azt, hogy az itt lakók, és üzletet üzemeltetők nem kapnak majd lehetőséget az autóval való behajtásra. Hozzátette, véleménye szerint a Lázár cár tér parkolóként való működése a terület elpazarlását, alul hasznosítását jelenti.

 

Kevés parkolóhely, kevés vásárló

Egy Duna korzón fekvő étterem tulajdonosa szerint akkor volt itt a kereskedőknek jó élet, amikor halszálka módjára lehetett a korzón parkolni. A helyzet évek alatt csak rosszabb és rosszabb lett, és az emberek nem jönnek el az éttermekbe, kávézókba, üzletekbe, ha az kényelmetlenséggel jár (mert mondjuk rossz idő van), és inkább tovább hajtanak a Határcsárdáig, vagy ott vásárolnak, ahol autóval is meg lehet állni.

A beszélgetések alatt többen és többször kifogásolják, hogy ez a fórum túl későn lett meghirdetve, és csak ismerősöktől értesültek. Sőt, egy jelenlévő kifejezetten hátbatámadásként értékeli, hogy a kérdéses döntések már megszülettek, és csak ezután kérdezik meg a véleményét.

Mi lesz akkor a Lázár cár térből?

– teszi fel a kérdést egy jelenlévő. Fülöp Zsolt pedig elmondja, rendezvény- és közösségi tér, ahol rendezvények természetesen nem állandó jelleggel kerülnek majd megtartásra, de alkalmas lenne a hely előadások és koncertek megrendezésére is. Többen is azt válaszolják, hogy a Fő tér lenne erre hivatott, mire a polgármester elmondja, azzal, hogy a városban több ilyen kis sziget is létesül, mindenki jól jár. „Abban hiszek, hogy ha a szentendreiek lejönnek végre a belvárosba, azzal az üzletek és a vendéglátóhelyek is jól járnak.” Rámutat egy parkoló autóra, s azt mondja, az számára nem érték, számára az az érték, ha itt emberek vannak, pláne, ha szentendreiek.

De miért?

Egy jelenlévő „már csak” azt szeretné tudni, miért, kinek nem jó az, ami most van? Miért kell mindig változtatni, hiszen eddig sem volt semmi baj a Lázár cár tér funkciójával. A polgármester azt mondja, parkoló autók helyett valami sokkal értékesebbet szeretnének ezen a helyen létrehozni.

 

Komplex fejlesztési koncepció kell

A fórum végéhez közeledve egy férfi azt a javaslatot teszi, hogy a város egy komplex fejlesztési koncepciót dolgozzon ki, amelyben választ ad az összes eddig elhangzott felvetésre, kérdésre, problémára, és a koncepció kidolgozásakor vizsgáljanak meg akár külföldi jó példákat is, mert a jelenlegi információdömping után ő biztosan képtelen lenne jó döntést hozni.

Hagyják békén a belvárost!

Egy Kör utcai lakos attól fél, a nyári forgalomkorlátozások és a Lázár cár tér lezárása miatt a forgalom más belvárosi utcákba tereli a forgalmat. Egy másik hölgy pedig azt kéri, kezdjék máshol a városfejlesztést. Elmondása szerint ő azért szavazott bizalmat ennek a vezetésnek, mert a programjuk más városrészekre helyezte a hangsúlyt. Ő már nyáron ablakot sem tud nyitni, élhetetlennek érzi a belvárost, ezért azt szeretné, ha most békén hagynák…

A fórum másfél órán keresztül tartott. Lezárásként Fülöp Zsolt kijelentette, a jelen forgalmi rend szeptemberig nem változik. A városvezetés meg fogja vizsgálni a most felvetetteket, továbbá más városok jó gyakorlatait, és szeptemberben újra meg kívánják nyitni a témát, és újabb egyeztetést hívnak össze a lakosokkal.

 

További cikkeink a témában