2018 júniusában adták át az „Érted” Hajléktalanokat Ellátó Menedékhely megújult épületét, mely a felújításnak és az új berendezésnek köszönhetően modern, higiénikus körülmények között fogadja a rászorulókat. A menedékhely működtetését, beleértve a nappali és az éjszakai ellátást is, május elsejétől a Gondozási Központ vette át új szakfeladatként a Magyar Vöröskereszttől. Az intézmény működéséről vezetői számolnak be.
2018 májusától vettük át a szálló működtetését. Az átvétellel egy időben az éjjeli menedékhely üzemeltetése mellett nappali melegedő működtetését is beindítottuk.
Ismét összefoglalnánk, hogy hogyan működik a szálló:
Mi, aki ezt a hivatást választottuk úgy gondoljuk, hogy ugyanúgy segítségre szoruló emberek, mint egy bármilyen más problémával küzdő embertársunk. Ne általánosítsunk azért, mert fedél nélküliek! Persze a többség „igen megdolgozott” azért, hogy ilyen élethelyzetbe került.
Általában férfiak az ellátottjaink. Ennek oka, hogy egy válás után ők hagyják el az otthont, rövidebb vagy hosszabb idő után ugyan, de kerülnek ki az utcára. Ahány ember, annyi életút és néha valóban kilátástalannak tűnik a jövő. Jótanácsokat mindenki tud adni, de amíg az ember saját maga nem jön rá a megoldásra vagy segítséggel rá nem vezetődig, addig nem lesz pozitív változás a helyzetén.
Segíteni csak azon tudunk, aki hagyja, hogy segítsünk! Aki bejön és kéri az ellátást, hiszen az igénybevétel önkéntes. A dolgozóink, az ügyeletben lévő szociális munkásunk nem mehet ki a szálló területéről, hiszen akkor felügyelet nélkül maradnának az ellátottak.
A mi feladatunk az, ha pl. a rendőrség, a mentő, a Családsegítő Szolgálat vagy az Utcai Gondozó Szolgálat munkatársai hozzánk irányítanak valakit, akkor azokat -az elfoglalható férőhelyszámok erejéig- befogadjuk. Egyébként az utóbbi, az Utcai Gondozó Szolgálat munkatársai azok, akik a kint élő hajléktalanokat felkeresik, és ellátják Őket.
Úgy érzékeljük, hogy mivel nagy az előítélet és sokan elfordulnak Tőlük, ezért a mi segítségünket szívesen fogadják. Előfordul, hogy sorstársaikon kívül, az ügyeletesekkel is illetlenül beszélnek, de ez nem befolyásolja az ellátásukat, hiszen aki erre a területre jött dolgozni, az ismeri a „működésüket”.
Bizony olyan is van, aki feszegeti a házszabályokat és ez sajnos következményekkel is jár. Ezek a mások megfélemlítése, a közvagyon rongálása, stb. esetei. Mivel közintézményről beszélünk, éppen ezért ilyenkor a kitiltás intézménye működik. A Vörös-kód riasztás idején be kell engednünk mindenkit (férőhelyszámtól függetlenül, erre azonban állami normatíva nem jár, ezért ennek a pénzügyi fedezetét is az Önkormányzatnak kell biztosítania), viszont még akkor sem minden esetben. Aki életveszélyes helyzetet okoz a szállón, azt a Menhely Diszpécserközpontja segítségével elhelyezzük más intézménybe, azaz ellátás nélkül ebben az esetben sem marad. Az viszont a saját, önrendelkezési joga, hogy a felajánlott lehetőségeket elfogadja-e. Erőszakkal nem lehet bevinni, és tartósan bent tartani az ellátórendszerbe senkit. Aki úgy gondolja, az közelről soha nem látott hajléktalanokat.
Az éjjeli menedékhely a korábban megszokott mindennapokban 17.00- 07.00 óráig működik, a nappali melegedőben munkanapokon napközben 09.00-15.00 óráig lehetnek az ellátottak. Karácsony napjain napközben is nyitva tartunk.
Mivel ugyanabban az épületben működik mindkét feladatellátásunk, ezért a közte lévő időszakokban mindenkinek el kell hagynia az épületet. Ekkor történnek a fertőtlenítő nagytakarítások. A higiénia folyamatos fenntartása, az épület teljes átszellőztetése, a felmosás miatti csúszásveszély és a balesetveszélyek elkerülése érdekében van erre szükség. A másik ok szakmai. Nem szeretnénk, ha egyik helyiségből a másikba sétálnának át az ellátottak és ki sem tennék a lábukat a szálló területéről. Nem szeretnénk, ha a rühességet, az ágyi poloskát és egyéb fertőző betegséget bárki hazavinné az otthonába, éppen elég megküzdeni a gyermekközösségekben is igen gyakran előforduló fejtetvességgel. Bár ez sem fordult elő nálunk. Ha végig gondoljuk, igen könnyen szét lehetne szórni a városban a különböző fertőző betegségeket, és mi ezt alapjaiban szeretnénk megelőzni a nagy fokú higiénés szabályok betartásával az intézményeinkben.
Az éjjeli menedékhely elsősorban az éjszakai pihenésre ad lehetőséget. A nappali melegedő pedig arra, hogy ne a közterületen töltsék a napjukat. E mellett több, az alább említett szolgáltatásokat vehetik igénybe a bent tartózkodásuk során.
A bejövetelkor mindenkinek, aki először jár nálunk, be kell mutatnia valamilyen iratot, amellyel igazolni tudja magát, majd táskaellenőrzés történik. Aki kést, tűz, ill. robbanásveszélyes vagy egyéb életveszélyes tárgyal érkezik, attól elkérik az ügyeletesek. Aki alkohollal vagy egyéb szerrel próbálkozik, az szintén így jár.
A szociális szakembereink segítenek az alacsony érdekérvényesítő képességgel rendelkezőknek az ügyeik intézésében, ill. tanácsadást nyújtanak, és segíteni próbálnak a munkát keresőknek is. Lehetőség van a fürdésre, ruha mosatására, tiszta ruhát kérhetnek és aki éhes, konzervet melegítenek számára és ezt egyszerhasználatos evőeszközökkel kitálalják. Zsíros kenyeret is osztunk, ill. adomány péksüteményeket -amit ezúton is köszönünk az Adományozóknak, és a résztvevő segítőknek is. A téli időszakban forró teát kínálunk. Hűtőszekrények is rendelkezésre állnak, amelyekben biztonságban tárolhatók az élelmiszerek. Zárható szekrényeket biztosítunk a különböző személyes holmik és értékek számára is.
Természetesen, mint minden intézménynek, szükség van szabályokra is. E nélkül rövid időn belül káosz és problémák lépnének fel, ezeket igyekszünk kiküszöbölni.
Ennek érdekében minden igénybe vevőnek el kell fogadnia az intézmény működésének Szabályait, a Házirendeket és a Szekrény használati Szabályzatot. Tudomásul kell venniük, hogy ez nem az otthonuk, ahol azt csinálnak, amit akarnak (bár ott sem így történne, de talán éppen azért kerültek ide hozzánk) és nem is akarjuk, hogy az egész életüket itt éljék le. Erre mondjuk azt, hogy un. fapados ellátást szeretnénk működtetni a továbbiakban is.
Ezzel együtt az épület a funkciónak megfelelő, tiszta és nagyon szép. Igyekszünk ezt az igen szép és kulturált környezetet megőrizni, hiszen igen sok pénzt fordított rá az Önkormányzat.
A Dunakanyarban sajnos egyetlen ilyen jellegű intézmény sem működik, bár több helyen kötelező lenne, és szükség is lenne rá. Valószínűleg ők máshogyan oldják meg az ilyen jellegű problémákat. Az épület kapacitásai, ezáltal az engedélyezhető férőhelyszámok és az igénybevevők száma miatt más települések rászorulóit nem tudjuk ellátni, de életszerűtlen is lenne, pl. a hajléktalanoknak nincs pénzük utazgatni. Ezeket a problémákat minden településnek helyben kell megoldania.
A főbb szabályok közül kiemelendők:
-Csak annyi személyes holmi hozható be a szállóra, amennyi a mindenki számára adott zárható szekrényben elfér. Az egyéb helyre elhelyezett dolgokat havonta „rovancsoljuk”, amikor a kacatok és az engedély nélkül bevitt tárgyak megsemmisítésre kerülnek. Ennek, és a szekrények ellenőrzésének időpontját minden alkalommal kifüggesztjük, hogy rendezni tudják a sokszor nagy mennyiségű, és felesleges, soha nem használandó dolgokat.
-Minden lemosható ágyhoz egy átlátszó műanyag doboz tartozik. Ebbe kell a reggeli ébresztő után elhelyezni a kispárnát, a lepedőt és a plédet. Más nem maradhat az ágyon vagy körülötte, mert nem fertőtleníthető a terület. Csak intézményi textília használható. Aki nem adja le rendszeresen a szennyesét attól begyűjtik mosásra.
-A zárható hűtőszekrényekben csak névvel, dátummal ellátott élelmiszer kerülhet. Az el nem fogyasztott ennivalók a 3. napon megsemmisítésre kerülnek. Sokszor bepakolnak, de nem is eszik meg az ennivalókat.
-Előfordul, hogy valaki nem szeret ruhát váltani és fürödni sem. A kisebb (szállón lévők) és nagyobb közösség (a város polgárai) érdekében ekkor egy nagy beszélgetés után kötelező a fürdés.
-Érvényes negatív tüdőszűrő igazolás bemutatása kötelező, e nélkül nem vehető igénybe az ellátás. Ez is közérdek! A SZEI tüdőgondozójának dolgozói nagyon segítőkészek a hozzájuk szűrésre érkező hajléktalanokkal.
-Fennálló betegség esetén (különösen pszichiátriai) együttműködni kötelesek. Ez magába foglalja azt, hogy a rendszeres szakorvosi kontrolokra elmegy a mentálhigiénés központba, az orvos utasításait betartja és a gyógyszereit beszedni az igénybevevő.
-Alapból alkoholszondás vizsgálatot nem végzünk a bejövetelkor. Ennek oka egyrészt emberjogi, hiszen mindenkiről egyből azt feltételeznénk, hogy ivott. Másrészt pedig van, aki nagyobb mennyiségű alkohol fogyasztott és mégis békés aznap, de van olyan is, aki pár kortytól agresszívvá válik. Számunkra ez okoz problémát. Éppen ezért a beosztott ügyeletes hatásköre és felelősége hogy beengedi-e a szálló területére a jelentkezőt, hiszen ő fogja felügyelni.
Sajnos olyan is előfordul, hogy valakinek nincs, vagy kikapcsolták a közmű szolgáltatásait. Sokan nem tudják, hogy ők is igénybe vehetik a nappali melegedő ellátásait. Be kell jelentkezni a szállón, és segítenek. Pl. fürdés lehetősége, ruha mosatása, napközbeni melegedési lehetőség. Természetesen a jogosultságot ellenőrizzük. Tudni kell, hogy aki az idősek nappali ellátásában van, vagy szociális étkeztetetésben részesül, az a hajléktalanok nappali melegedőjét nem veheti igénybe!
A hajléktalanellátás érthető módon elsősorban a hideg idő beálltával értékelődig fel, a fedél nélkül élők számára a téli hidegek az életveszélyt jelentik.
Közegészségügyi okok miatt főtt ételt tilos bevinni a szállóra, azonban aki segíteni szeretne, azt kérjük, hogy élelmiszerként konzervvel támogassa a szálló lakóit.
Kispárnát, kispárnahuzatot, törölközőt, plédet és fehér lepedőket szívesen fogadunk, mert ezek napi szinten nagy mennyiségben is kezelhetőek és moshatók.
Nagypárnát, paplanokat és egyéb nem könnyen mosható dolgokat ne hozzanak be, mert ezek kidobásra kerülnek. Szeretnénk a közegészségügyi szabályokat betartani, hiszen ez a jó hajléktalanellátás működtetésének alapja.
Kiss Ádám szállóvezető és Kecskésné Sipos Andrea Intézményvezető