Ugrás a tartalomhoz

VÁROS

Kézzel vezérlik a 11-es lámpáit

A szokásosnál is nagyobb dugó volt reggelenként szeptember végén a 11-es út városi szakaszán. Kiderült: a hiba a Magyar Közút jelzőlámpás rendszerében van, amit megoldani csak egy korszerűbb eszközre való cserével lehet. Addig is a diszpécserek kézzel vezérlik a szentendrei lámpákat.

Szeptember 21-én reggel döbbenten vették észre a szentendrei lakosok, hogy a reggeli csúcsidőszakban jelentősen lelassult a forgalom, egyes csomópontokban pedig lerövidült a kanyarodási idő. Mindezt nem indokolta semmiféle külső történés: sem baleset, sem karbantartás nem történt az adott szakaszon abban az időben. 

Az önkormányzat írásbeli kérdésére a Magyar Közút NZrt. megyei igazgatóságának Forgalomtechnikai és Kezelői Osztály a következő tájékoztatást adta:

„A társaságunk kezelésében lévő 11-es főút Szentendre belterületi szakaszán a jelzőlámpás forgalomirányítás három külön blokkból épül fel. A város középső részét lefedő jelzőlámpás rendszerben 2023. szeptember 21-én informatikai problémák léptek fel. Ennek hatására a rendszer nem a szokásos, Szentendre Város Önkormányzatával is számos alkalommal részletesen is egyeztetett módon működött. Tehát nem célzott beállítás módosításról volt szó, hanem technikai hibáról. A hiba feltárását szakembereink haladéktalanul megkezdték. A vizsgálatunk eredményei alapján elmondható, hogy több modem és a jelzőberendezés cseréjére is szükség lesz ahhoz, hogy a korábbi dinamikus, automata forgalomirányítás működhessen. A beruházáshoz szükséges előkészületeket megtettük, addig is kiemelten foglalkozunk a 11-es főúti jelzőlámpák megfelelő, a forgalomhoz igazodó működésével, ami azt jelenti, hogy automata rendszer helyett diszpécsereink folyamatosan nyomon követik a forgalom lefolyását és a lámpák működését, így távoli kézi vezérléssel működtetjük a rendszert. Ennek rövid távon is pozitív eredményei voltak, ugyanis 2023. szeptember 25. óta újra a normál, megszokott rend szerint működnek a Szentendre belterületi szakaszán lévő jelzőlámpák, azóta az átlagosnál nagyobb torlódások emiatt nem alakultak ki.

Szakembereink a továbbiakban is mindent megtesznek azért, hogy a Dunakanyar főútján a lehetőségeinkhez mérten biztosítsuk és segítsük az ország legforgalmasabb főútján a forgalom minél zavartalanabb lefolyását.”

Az előzmények nem mellékesek ebben a történetben – fogalmazott Pilis Dániel szentendrei alpolgármester. A Számolj velünk – 11-es! projekt keretében a jelenlegi városvezetés 2020-ban széleskörű szakmai és lakossági bevonás mellett feltérképezte a 11-es főút szentendrei szakaszával kapcsolatos közlekedési szokásokat. Elkészítettük a problématérképet, valamint az útszakasz forgalmi modelljét. Az ezek alapján elkészített átfogó, részletes koncepciótervet a Magyar Közút befogadta és a javaslatokat beépítette a 11-es főút teljeskörű felújítási terveibe. Az így összeállított felújítási tervek egyik lényeges eleme az új, egységes forgalomirányítási rendszer, mely lehetővé teszi az aktuális forgalmi igényekhez alkalmazkodó zöldhullám megvalósítását. Bízunk benne, hogy a megvalósításához a kormány belátható időn belül biztosítja a forrást.

Az írás a Szentendre és Vidéke 2023. október 11-ei lapszámában jelent meg.

Fotó: Deim Balázs

További cikkeink a témában

Kiemelt kép a ZÖLD-KÉK PIKNIK – A PATAK PARTI PLACCON című bejegyzéshez

ZÖLD-KÉK PIKNIK – A PATAK PARTI PLACCON

𝐴𝑧 𝑒𝑠𝑒𝑚𝑒́𝑛𝑦𝑡 𝑣𝑒́𝑔𝑢̈𝑙 𝑎 𝑃𝐴𝑇𝐴𝐾 𝑃𝐴𝑅𝑇𝐼 𝑃𝐿𝐴𝐶𝐶𝑂𝑁 (𝐵𝑢̈𝑘𝑘𝑜̈𝑠 𝑝𝑎𝑟𝑡 40.) szeptember 29-𝑒́𝑛 𝑣𝑎𝑠𝑎́𝑟𝑛𝑎𝑝 10 𝑜́𝑟𝑎́𝑡𝑜́𝑙 𝑡𝑎𝑟𝑡𝑗á𝑘 meg 𝑘𝑖𝑠𝑒𝑏𝑏 𝑝𝑟𝑜𝑔𝑟𝑎𝑚𝑣𝑎́𝑙𝑡𝑜𝑧𝑎́𝑠𝑠𝑎𝑙.