A D4 együttműködés négy Duna-parti város: Esztergom, Visegrád, Vác és Szentendre között jött létre 2021-ben. Első szakmai napjukon célul tűzték ki, hogy a Dunakanyart, mint turisztikai célpontot, közösen képviselik és lobbiznak a térség érdekében. Az idei szakmai egyeztetésen olyan konkrét célokat tűztek ki, mint az EROVELO kerékpárút befejezése, a vízi turizmus fejlesztése, az evezős-élet népszerűsítése, és a MAHART-tal való kapcsolat erősítése, amibe beleértik a hajópark modernizálását is. Álláspontjuk szerint ugyanis a dunai hajókat sokkal többen vennék igénybe, ha a vízi közlekedés modernebb és gyorsabb lenne. Amennyiben a korszerűsítés megtörténne, azzal a 11-es út forgalma is csökkenhetne kedvező mellékhatásként.
- Ezek mellett olyan intézkedéseket is sürgetnénk, amelyek javítanák a helyi lakosság életminőségét – emelte ki Lőrincz Ágnes, Szentendre turisztikai vezetője, aki a D4 összefogás kezdeményezője volt. – Ide tartozna például a komp-közlekedés fejlesztése is, ami nem csak turisztikai szempontból fontos. A jelenleg működő kompok korszerűtlenek, és a legtöbb esetben deficittel zárnak. Profibbá, kiszámíthatóbbá, korszerűbbé kellene tenni a működésüket. A későbbiekben fontos lenne a környező kistelepüléseket is bevonni az együttműködésbe például a túraútvonalak fejlesztése miatt.
A D4 tagjai arra számítanak, hogy az elkövetkező években a turisták visszatérnek a Dunakanyarba, de erre a helyzetre fel kell készülni. Lőrincz Ágnes szerint ez sajnos ma még nincs így, a városnéző programok kevésbé népszerűek, mert aki jelenleg utazni szeretne, elsősorban tengeri utat választ, a távolabbi országokból pedig nem jönnek kellő számban Magyarországra a háború közelsége miatt. Elmaradnak a japán, a kínai és az orosz turisták, ez utóbbiak költési hajlandósága elég magas volt, ezért a hiányukat Szentendre nagyon megérzi. A város turisztikai forgalma még mindig négy hónapra, ezen belül is a hétvégékre korlátozódik, s nagyon időjárásfüggő.
Ahhoz, hogy ezen változtatni lehessen, beruházásokra volna szükség. A Szentendre és Térsége TDM és a Ferenczy Múzeumi Centrum már beadott erről szóló pályázatot látogatóközpont létesítésére, ahol nagyobb turistacsoportokat fogadhatnának, itt lehetne bemutatni Szentendre történetét több nyelven, üzemelhetne shop, nyitott grafikai műhely, mosdó és innen indulhatnának el a csoportok a városba. Mindez külvárosi parkolóval egészülhetne ki, hogy ne a belváros autóforgalma növekedjen. Ehhez persze az kellene, hogy ne az autó legyen az egyetlen közlekedési lehetőség. Kifuthatna a HÉV a Skanzenig, és jó lenne, ha vízen és kerékpáron is megközelíthető lenne a város. Mindezek a helyiek életminőségét is javítanák. A tapasztalatok szerint a külföldiek ott érzik jól magukat, ahol a helyiek is jól érzik magukat.
Ennek jegyében indult el április 24-től a Szentendrei Hétköznapok program, amelynek jegyében a városban élő lakosok 5-20 százalék kedvezményt kapnak a helyi szolgáltatások igénybevételénél. Az egyik cél a helyiek megszólítása és a hétköznapok erősödése! Ez az együttműködés a későbbi Szentendre kártya elődje.
R.L.
Az írás a Szentendre és Vidéke 2023. május 10-ei lapszámában jelent meg.
Fotó: Deim Balázs