Ugrás a tartalomhoz

Z generáció

Mindenki TikTokker akar lenni

Miért akar olyan sok fiatal influencer vagy TikTokker lenni? Mi az az influencer, hogyan lehet ezzel pénzt keresni, és mi kell ahhoz, hogy valaki sikeres legyen ebben az egészen új világban.  Ennek jártunk utána ebben a cikkben és minderről egy szentendrei ifjú influencert is megkérdeztünk!

A TikTok története 2014-ig nyúlik vissza, amikor az egész világot meghódította  a Musical.ly. Több millióan töltötték le ezt az alkalmazást, aminek jelentősége a zenére való tátogás volt. Néhány év múlva egy kínai cég megvette ezt a videó-megosztó hálózatot és beolvasztotta saját zenés applikációjába, így született meg a TikTok. Akkoriban rövid tánc-, szinkron-, komédia- és tehetségvideók készítésére szolgált. Szlogenje „Make Your Day” az-az örökítsd meg a napodat volt, hogy mások is láthassák, mik azok a tevékenységek, amiben a megosztók szíve lelke benne van.

Nyomás a Z generáción

A fiatalok körében talán az egyik legnépszerűbb alkalmazásról beszélünk. A tinédzserek többsége influencer szeretne lenni és a TikTok nagyszerű lehetőséget kínál erre. Az influencer a saját életét mutatja be a legapróbb részletekig, ezt tekinti a munkájának, de épp ezért ez teljesen különbözik a hagyományos „állásoktól”. A legtöbb ember elvégzi ugyanazokat a tevékenységeket, mint egy influencer, de ő fotókat, videókat tölt fel a social-media felületeire, folyamatosan frissíti profilját, illetve cikkeket oszt meg. Szinte szünet nélkül tartja a barátaival, a követőivel a kapcsolatot, tájékozódik a világ történéseiről. Egy átlagos fiatal úgy érzi, velük kell felvennie a versenyt, ezért ők is egyre nehezebben hagyják ki ezeket a tevékenységeket az életünkből, mivel ha így tesznek, olyan belső nyomást érezhetnek, hogy minden fontos dologról lemaradnak. Ez frusztrációt is okozhat, ami leginkább a Z generációt érinti. Úgy gondolják, hogy ha elhanyagolják a közösségi média platformjaikat, akkor leválasztják magukat a világ többi részéről. Fontosabb lett ellenőrizni, hogy megvan-e a követőtáboruk száma, mint hogy, elolvassanak egy jó könyvet. 

De miért akar olyan sok fiatal influencer lenni?

Talán az egyik legkecsegtetőbb szempont a hírnév. Arra számítanak, hogy így könnyebb életük lesz, lelki szemeik előtt látják, ahogy kígyózó sorok várják őket majd egy-egy képért vagy autógrammért. A hírnévnek azonban ára van. A hozzájuk kapcsolódó pletykálkodás, a kibeszélés és álhírek azonban egy idő után traumát okozhatnak. Nehéz megmondani mindez mennyire kifizetődő, de az biztos, hogy egy sikeres influencer meglehetősen sok pénzt is kereshet. Egy szentendrei fiatalt is megkerestünk a témával kapcsolatban, mivel ő is ebben látja a sikerhez vezető utat.

„Ami személy szerint engem a legjobban motivál az az, hogy már fiatalon is szeretnék sikeres lenni és nem szeretném megvárni ezzel az idős vagy a középkort – mondja Forgács Máté, 19 éves szentendrei gimnazista, aki a TikTokra tölt fel motivációs videókat. – Tudom, hogy a siker mindenki számára mást jelent, de ha csak egy dolgot tanácsolhatok, akkor az az, hogy merjetek nagyot álmodni. Nekem is számtalanszor elmondják nap mint nap, hogy úgy sem fog sikerülni, de ezeknek az embereknek vagyok a leghálásabb, mert ez bizonyítja azt, hogy ők félnek valami újba belekezdeni és talán attól is, hogy jobb leszel náluk.

Lépésről, lépésre… 

A küszöb, amelyet az influencereknek át kell lépniük ahhoz, hogy az oldalukon szponzorált tartalmak is megjelenhessenek, egyre alacsonyabb. Manapság a követők pontos számánál is fontosabb  az online jelenlét fenntartása, a körülöttük élők befolyásolása. Az igényes képek, videók posztolásán alapul az influencerkedés lényege. A sikerhez vezető utat a TikTok szakértői is elemezték. A  siker elsődleges mutatója a platformon az, hogy meddig nézik meg a felhasználók a videókat, illetve végig nézik-e azokat. Pontosan figyelik, hogy az oldal látogatói hány másodpercig követik ezeket a tartalmakat. Három kulcsfontosságú időszakot különböztetnek meg. Ha a látogatók többsége a TikTok videónak csak az első három másodpercét nézi meg, vagy még kevesebbet, akkor az algoritmus feltételezi, hogy a tartalom nem elég figyelemfelkeltő. Ebben az esetben csak kisebb felhasználói kör számára jeleníti meg. Ha a többség az első öt másodpercnél hosszabb ideig, az alkalmazás feltételezi, hogy a tartalom lényeges, így több embernek fogja reklámozni azt. Végül, ha sok felhasználó figyelmét kelti fel a videó és akár tíz másodperig, vagy még ennél is tovább nézik, akkor a TikTok algoritmusa még szélesebb közönségnek mutatja be a tartalmat. Ugyanúgy, mint bármely más közösségi hálózat, ennek az applikációnak is az a célja, hogy a felhasználók a lehető leghosszabb ideig használják az alkalmazást.
A  TikTokon a sikerhez az vezet, ha az influencer felvállal egy problémát, és arra megoldást talál, egyedi, és figyelemfelkeltő módon ragadja meg mások érdeklődését, és végül kitartó rendszerességgel posztol ugyanarra a tematikára építve. 

Az iskolán túli világ

Máté végzős gimnazista tudatosan készül az önálló életre, de ebben nem csak az iskolai tanulást tartja fontosnak. „Az érettségire való felkészülés mellett több dologgal is foglalkozom, filmekben statisztaszerepeket vállalok, videókat gyártok különféle online platformokra, amiben főleg olyan dolgokról beszélek, amivel támogatni tudom embertársaimat ezekben a nehéz időkben.

Sajnos az iskolában nem tanították meg nekem azt, hogy a saját pénzügyeimet hogyan kell kezelnem, ezért kénytelen voltam különböző internetes felületeken utána olvasni és a saját szüleim segítségét kérni. Már egészen fiatal koromban elkezdtem segíteni apukámnak mindenféle munkákban, ennek az volt a célja, hogy mikor majd pályaválasztás előtt állok, tudjam, mivel szeretnék foglalkozni. Ha egy pár hónappal ezelőtt kérdeztek volna meg, biztos, hogy azt mondtam volna, hogy saját vállalkozást szeretnék indítani, de mivel az internet számtalan lehetőséget kínál, ezért elkezdtem más irányba is nézelődni. Nagyon megfogott a filmezés világa, mert úgy érzem, ebben van hova fejlődnöm.”

 

Völgyesi Anna Sára

(szentendrei gimnazista)

Az írás a Szentendre és Vidéke 2022. november 9-ei lapszámában jelent meg.

Fotó: Unsplash.com

További cikkeink a témában