„A gyermeket mély tisztelettel befogadni, szeretetben nevelni, szabadságban elbocsátani” – olvasható a Waldorf-iskolák atyjának tekinthető Rudolf Steinertől idézett gondolat az iskola honlapján, mely a laikus számára is sejteti, hogy a középpontban itt a gyermek áll. De miért oly különleges a Kékvölgy Waldorf Iskola, miért más, mint a többi Waldorf, amelyek között található több nagyvárosi is. Tallós Péter, az intézmény képviselője mesélt e különleges elhelyezkedésű iskola életéről.
– A pilisszentlászlói Waldorf-iskolának kiváló adottságai vannak. Olyan közvetlen kapcsolata van a természettel, amely hivatottá teszi jelen korunk nevelési feladatainak betöltésére. Az alsó négy osztályunk számára lehetőség napi tevékenységekben a földdel, növényekkel, állatokkal való kapcsolat megélése. Iskolakertünkben a kertművelés órákon a nagyobbak is heti rendszerességgel találkoznak az éppen időszerű feladatokkal. Általános nevelésügyi kérdés, hogy korunk társadalmi kihívásaihoz megtesszük-e az első gyakorlati lépéseket. Mindezt a Rudolf Steiner által megfogalmazott emberkép élmélyülő megismerése segítségével tesszük. A helyes válaszok megtalálásához a Waldorf-pedagógia alapjaihoz mindig vissza és vissza kell térnünk.
– Miben mások a mindennapok a Kékvölgyben egy állami iskolához képest?
– Nem jó ilyen kettősségben láttatni a működésünket. Az tény, hogy a magyar oktatáspolitikai közegben a Waldorf-kerettanterv által pontosan meghatározott pedagógiai térben önrendelkező iskolaként működünk. Ez hatalmas mozgásszabadság lehetőségét adja meg számunkra. Az iskola igazgatása közös feladat, ami kivételezett helyzet: de ezzel helyesen élni a felelős működésünk alapja.
– Hányan járnak hozzátok, és mely régiókból érkeznek? Hány szentendrei gyermek és tanár van nálatok, mekkora a túljelentkezés?
– Gyermeklétszámunk hosszú évek óta kétszázhúsz körül mozog. Több osztályunk is legalább harmincfős. A gyerekek közel fele szentendrei. Pilisszentlászlón él a családok harmada. Esztergom és Budapest közötti vonal településeiről járnak a többiek. A tanárok harmada is szentendrei. A közelmúltig igen nagy túljelentkezés volt, de az elmúlt négy-öt év regresszív társadalmi-gazdasági-demográfiai változásai érződnek nálunk is. De úgy szoktuk mondani: családokat veszünk fel – tudatos döntést várunk minden jelentkezőtől. A tájékozódás lehetőségét ismerkedő-bevezető előadások formájában minden évben megadjuk a január-márciusi időszakban.
– Az iskola befejezését követően jellemzően merre mennek a gyermekek továbbtanulni?
– A Kékvölgy Waldorf Iskola anyaiskolája a Káposztásmegyeren dinamikusan fejlődő Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnázium. A gyerekek többnyire ott folytatják tanulmányaikat.
– Milyen havi hozzájárulással számolhatnak a hozzátok érkező családok?
– A közoktatási feladatokon túl a kerettantervünkben szabatosan megfogalmazott pedagógiai céljaink is vannak. Ezek megvalósításához csak önkéntes adományokkal tudjuk biztosítani azt a tanárlétszámot, ami biztosítja a Waldorf-pedagógia létrejöttét. Ennek mértéke minden évben az iskola költségvetésének viszonylatában változik. Minden hozzánk jelentkezni szándékozó család tájékoztatást kap az éppen érvényben lévő hozzájárulás összegéről.
– Milyen nálatok tanárnak lenni, mennyire érzitek a tanárhiányt? Mi az a hozzáadott érték, amivel megtartjátok a pedagógusokat?
– Az iskolánk egyik mandátumcsoportja a „jól-léti” munkacsoport: az elmúlt két évben igen komoly eredményeket ért el. A tanári kollégium nyíltan kezeli a költségvetési kérdéseket, amelyeknek természetesen legnagyobb hányada a bér. De öt-hat éve tudatos munkát végzünk az iskola tereinek „jól-léti” állapotáért is, aminek pozitív hatásai jól érzékelhetők. A pedagógushiány kevéssé érint bennünket. Az elmúlt két évben olyan pedagógiai stúdiumot és művészeti projekteket vittünk végig, amelyek individuálisan is megtartó erejű iskolaműködési és működtetésbeli értékek.
Tóth-Varga Judit
Fotó: Kóczán Gábor