Ugrás a tartalomhoz

„Az a nagyon fájdalmas a 11-es felújítása kapcsán, hogy most lett volna lehetőség arra, hogy itt nagy változás történjen”

Ma rémálom a hatalmas autóforgalomban biciklivel eljutni a Pap-szigettől a HÉV-ig – de a várost kettészelő 11-es a belvárosba indulót is erősen próbára teszi. A Magyar Kerékpárosklub Közlekedési Munkacsoportjának vezetőjével, Emődy Barbara mérnökkel beszélgettünk.

SzeVi: Ha jól tudom, a 11-es út felújítási terveinek idején keresett meg téged a klub szentendrei csoportja azzal, hogy most jött el a pillanat: talán bringás szempontokat is lehetne érvényesíteni. 

Igen, és be is robbantunk egy csomaggal. Persze – a tervezési kiírást látva – sejtettük, hogy nem lesz egyszerű, hiszen a kerékpározók érdekeit szolgáló változtatások nem jelentek meg a kiírás feladatai között. Szerettük volna például, hogy a nagy forgalom miatt történjen egy útvonal-szeparáció az útszegélyek áttelepítésével, létesüljön ún. koppenhágai kerékpársáv.

Ez miben más, mint a most meglévő nyomvonal?

Kicsit messzebbről kezdeném. Szentendre fő problémája közlekedési szempontból, hogy elkerülhetetlen a 11-es út használata. Minden gyűjtőút a 11-esre vezet rá, amelyek között a domborzati viszonyok miatt nincsenek jó átkötések – vagy ha mégis, azok nagyon kanyargósak, szétszabdaltak. Ha elindulunk pl. a Sztaravodai útról, és el szeretnénk jutni a HÉV-állomásig, biztos, hogy előbb-utóbb a 11-es úton kötünk ki, bármennyire is nem szeretnénk. Nincs tehát alternatíva –itt kell megteremteni a biztonságos kerékpározás lehetőségét.

De a forgalom brutális, meg a sebesség is…

Igen, elég elrettentő. A bicajos akkor érzi magát biztonságban közös sávon az autókkal, ha azok maximum harminccal mennek és nincsenek sokan – ha nem ez a helyzet, akkor ott mindenképpen szeparálni kell a két közlekedőt egymástól. Ha van rá hely, akkor az úttesttől teljesen elválasztott irányhelyes kerékpárúttal, ha nincs – mint ahogy Szentendrén sok esetben nincs –, akkor azzal a bizonyos koppenhágai kerékpársávval. Vagyis közvetlenül az úttest mellett, de szintben megemelve és kiemelt szegéllyel ellátva. A meglévő beépítettség miatt sok esetben ez lehet az egyetlen megoldás, akár váltakozva az irányhelyes kerékpárúttal – attól függően, hol mire van hely.

Hol akadt el a javaslat csomag?

Egész sokáig eljutottunk. ám amikor bekapcsolódtunk, az engedélyezési tervek első verziója már – 2021 nyarának elejéről van szó – elkészült, sajnos az eredeti (kerékpáros fejlesztés nélküli) kiírás szerint. Magyarul: a szegély-áthelyezés terve és költsége nélkül, márpedig az – a közmű-áthelyezések miatt – jelentős összeg. Módosításra nem volt lehetőség, elkéstünk. Abban lehet bízni, hogy innentől a Magyar Közút más városok belterületi szakaszainak felújításakor már eleve figyelembe veszi a kerékpáros közlekedés fejlesztési szempontjait is, erre kaptunk ígéretet.

Emődy Barbara

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia például a minket érintő H5-ös HÉV ígért megújításával – óriási projekt, annak mentén nem lehet újra próbálkozni?

A stratégia része a szentendrei HÉV fejlesztése is. Hosszú távon összekötésre kerül a szigetszentmiklósi HÉV-vonallal, és lehetőség lesz a többi agglomerációs vasúti vonalakra való átszállás is. Ha ez megvalósul, hatalmas előrelépést jelent majd abban, hogy Budapest tényleg fenntartható közlekedésű várossá váljon, hiszen jóval gyorsabban, olcsóbban és kényelmesebben lehet majd oda jutni – azaz a vasút és a HÉV versenyképes alternatíva lesz az autós közlekedéssel szemben. A vasúti stratégiát egy agglomerációs kerékpáros stratégia is kiegészíti, amely épp most készül. Ennek az a feladata, hogy a felújított vasúti és HÉV-állomásokhoz kiépüljön egy kerékpáros ráhordó hálózat is, amely tovább segítheti a települések élhetőségét, és nem utolsó sorban az ott élők egészségét. Ennek keretében nyílik majd újra esély a 11-es út kerékpározhatóságának a javítására.

Persze szerencsésebb lett volna, ha már a mostani felújítás tartalmazza az érdemi kerékpáros beavatkozásokat. Attól tartunk, hogy az elkövetkezendő húsz évben senki nem fog hozzányúlni a 11-es úthoz, és így konzerválódni fog Szentendre „kerékpározhatatlansága”. 

Vagyis minden marad a régiben a 11-es főúton?

Azért van, amit sikerült elérnünk. Lássunk egy példát. Budapest felől a Dera-pataknál kezdődik a városi bicikliút. Az innen érkező kerékpárút viszont a Dobogókői úti kereszteződésnél hirtelen megszakad: lépcsős átjárón, vagy az autók közt kell átvergődni a túloldali folytatásra. A mi kezdeményezésünkre ez a két kerékpárút most összekötésre kerül: az új csomópontban lesz közlekedési lámpával biztosított kerékpáros átvezetés, amelynek folytatásában a Duna felőli oldalon a hiányzó összekötés is megépül a Dera-patak után kezdődő városi kerékpárútig. 

Van egy másik elfogadott javaslatunk is. A jelenlegi helyzetben az egyik legnagyobb és legveszélyesebb probléma, hogy miként tud az ember biztonságosan balra kanyarodni a 11-es útról. Egy biztos: itt nem kivitelezhető, hogy a bicikli besoroljon a balra kanyarodó sávokba – helyette ún. indirekt kanyarodásokat javasoltunk sávváltás nélkül, lassító öblökkel, és ahol lehet, kerékpáros átvezetéssel. A terv tőlünk függetlenül is növeli a zebrák, lámpák számát – mi ezt tudjuk kihasználni. A lényeg, hogy a biciklisnek semmilyen körülmények között ne kelljen bemenni az autók közé, ha kanyarodni akar.

A meglévő kerékpárút fejlesztésében is előre léptünk: pl. a Lidl parkolójánál vagy a Lukoil előtt kifejezetten balesetveszélyes kerékpározni, pláne, hogy itt a kerékpárút kétirányú. A kritikus helyeken felújítás lesz, pl. táblák, burkolati jelek, piros felfestés teszik majd hangsúlyossá a kerékpáros jelenlétet, nagyobb rálátással. 

Szentendrén egyébként gyakran a járdán biciklizünk, az biztonságosabbnak tűnik…

Hát, ez abszolút nem helyes. A sok autó ellehetetleníti a biciklizést, ami miatt a maradék kevés bringás leginkább a járdát választja, így lehetetlenül el a gyaloglás is. Végül pedig csak az autók maradnak – teljes katasztrófa egy ilyen gyönyörű helyen, ahol minél több gyalogos és biciklis kellene az autók helyett! 

Persze, de sok helyen nincsenek járdák sem, vagy pl. a HÉV-állomáson nincs kerékpár-tároló.

Igazából az a nagyon fájdalmas a 11-es felújítása kapcsán, hogy most lett volna lehetőség arra, hogy itt nagy változás történjen. Ebben mi érdekvédők, de a városvezetés és bizony a lakosság közönye is felelős: időben kellett volna lépni…  De abban teljesen biztosak vagyunk, hogy a jövő a fenntartható közlekedésé: a kerékpározás és közösségi közlekedés jóval nagyobb teret fog kapni. Itt csak az a kérdés, hogy mikor fog ez bekövetkezni.

A szentendrei csoport maga is tisztában van azzal, hogy erősíteni kell a klub érdekérvényesítési képességét. Hogyan ítéled meg a helyzetüket?

Felkészülten, releváns érvekkel próbálnak meggyőzni másokat, most például amellett, hogy a bringások is kapjanak helyet a Duna-korzón. A belváros folyóparti sétányán tilos menni, a Dumtsa Jenő utcában elvileg csak tolni lehet a kerékpárt, ha a korzó is zárva, akkor kész, nincs több alternatíva. (A Városháza tájékoztatása szerint teljes lezárás csak rendezvények alkalmával történik – a szerk.)

Elismerem, hogy nehéz jó megoldást találni, de a teljes tiltás biztosan nem az.

Másik fontos céljuk, hogy a város egyirányú utcái legyenek kétirányúsítva a biciklisek számára. Persze nehéz úgy érdekképviseleti munkát végezni, hogy közben nem nagyon látszanak azok, akik érdekében cselekszünk. Pedig vannak: a nyertes városrészi költségvetési javaslatok egyike éppen arról szól, hogy az ott élők lemennek autóval a Pap-szigetig, ott pedig egy kialakított parkolóban biciklire szállnak, és úgy mennek tovább pl. a HÉV-hez. Az előkészítésben részt vesz a kerékpáros klub, és úgy tűnik, a javaslat meg is valósul.

Beszéljünk kicsit az Eurovelo 6-ról is: Kisoroszinál megépül az ország első kerékpáros Duna-hídja, és a Szentendrei-szigeten megy majd a nemzetközi bicikliút, egészen Szigetmonostorig. Látsz esélyt arra, hogy Szentendrénél érkezik vissza a szigetről?

Jó hír, eggyel több kerékpárút épül majd – kicsit persze furcsa, hogy átmegy a szigetre, hiszen jelenleg mindenki Leányfalura, Tahitótfalura akar menni bicajjal, emiatt nem kérdés, hogy a szigeti Eurovelo 6-tal párhuzamosan előbb-utóbb a budai oldalon is meg fog valósulni a kerékpárút. 

De vissza a szigetre – a tervek szerint Szentendrén fog visszatérni a budai oldalra – de hogy milyen módon és hol, az még nem eldöntött kérdés, a város véleménynyilvánító szavazása óta csend van a kérdés körül.

Egy közlekedéstechnikailag igen nehéz helyzet előtt áll a város: a 11-es út felújítása elvileg augusztus végén elkezdődik. Mi vár a biciklisekre?

Máris itt a lehetőség: autó helyett kerékpárral közlekedni! De komolyra fordítva a szót: a szentendrei klub erősen törekszik arra, hogy részt vehessen annak átgondolásában, hogy milyen konkrét útvonalakon tud valaki lejutni a Duna-parti kerékpárútra a város különböző pontjairól. Készülhetnének tervek az optimális irányokról, majd az érintett utcákban forgalomtechnikailag is meg kell teremteni a biciklizés lehetőségét. A munkában az országos szervezet is szívesen részt vesz – reméljük, a város támogatja majd, a Magyar Közút pedig nyitott lesz a javaslatainkra.

Amit viszont már biztosan támogat bicikli-témában a város, az egy esetleges eBike-szolgáltató megjelenése Szentendrén.

Az elektromos kerékpároknak abszolút jogosultságuk van itt, és közvetve bár, de a hagyományos biciklizést is felélénkíthetik. A szándék mindenképp előremutató.

Nagyon fontos még a bicajozás elterjedéséhez a kerékpártárolók telepítése is a forgalomvonzó létesítményeknél, például a HÉV-állomáson. A végállomás tervezett felújítása esetében a BFK (Budapest Fejlesztési Központ) szerencsére nyitott és fogékony a kerékpáros problémák megoldására, nagyszámú B+R is helyet kap majd. De addig is buzdítjuk a városvezetést, telepítsen bringatárolókat!

Persze minden tervhez pénz is kell: nagyon várjuk az EU-s fejlesztési forrásokat, és nagy reményeket fűzünk ahhoz is, hogy Révész Máriusz most már nem csak turisztikai szempontból felel a kerékpározásért, hiszen az ún. „hivatásforgalom” (munkába, iskolába jutás városi közösségi közlekedéssel) is hozzá került.

Szentendre egyébként rendelkezik saját Kerékpárforgalmi Hálózati Tervvel. Ebben például az áll, hogy a 11-es főúton pont megfelelő megoldás a jelenlegi kerékpáros nyom, nem is kell más – szerintem ezt mindenképp érdemes lenne felülvizsgálni.

Az interjú a Szentendre és Vidéke 2022. július 6-i számában jelent meg. 

– ka –

 

További cikkeink a témában

Kiemelt kép a Választások 2024 című bejegyzéshez

Választások 2024

6 órától 19 óráig lehet szavazni abban a szavazókörben, amelynek névjegyzékében szerepel a választó.