Kinyitom, beülök, becsukom, lehúzom, becsatolom. Emberek millió teszik ezt, miután autóba ülnek. Azt talán kevesebben tudják, mióta is kötelező a biztonsági öv az autókban elöl, és mi a helyzet a hátsó ülésekkel. Az új KRESZ – ami persze azóta sokat változott – 1976-ban lépett életbe Magyarországon.
De valójában sokkal előbbre datálódik az elterjedése. 1959. augusztus 13-án érkezett meg a Volvo PV 544-es modell egy svéd kereskedésbe, Kristianstadba. Ezt a járművet tekintjük az elsőnek, amelyet hárompontos biztonsági övvel láttak el. Bár a Volvók esetében hamar szériafelszereléssé vált, sok időnek kellett eltelnie, mire világszerte elterjedt. Az autógyárak sem igazán haraptak rá, egészen 1967-ig, amikor a Volvo szakértői egy nemzetközi közlekedésbiztonsági konferencián prezentáltak egy elemzést, melyből kiderült, hogy a biztonsági öv használata 50-60 %-kal csökkenti közúti baleset esetén a személyi sérülés, valamint a halálozás kockázatát. Egy év múlva, az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény keretében arról rendelkeztek, hogy az új személygépkocsikba már be kell szerelni a biztonsági övet, és kötelezővé is kell tenni használatát. Néhány évnek még így is el kellett telnie Európában, mire elterjedt a nagyszerű találmány. Használata 2001-től kötelező – bár ezt még mindig nem tudja mindenki.
A rendőrség évente tart nagyszabású kampányt és ellenőrzést. A 2018-as adatok alapján az autóban ülők 88,5% használja az övet. Az első ülésen ülők esetében ez 90 százalék volt. A gyerekekre is jobban odafigyelünk, a biztonsági gyermekülést használó gyerekek 87,8%-ot tettek ki a felmérésben.
Címlapkép: Kazal László színművész igazoltatása – Fortepan/Magyar Rendőr