Ugrás a tartalomhoz

Valós integráció egy szentendrei magániskolában A DAM

Szentendre szélén áll az az elegáns és családias épület, ami otthont ad az alapítók megfogalmazása szerint „családi vállalkozásként” működő Dunakanyar Magániskolának. Az iskola a környékben igen népszerű, a 2024/25-ös tanév első osztálya teljesen tele van, és már a következő tanévre is bőven van jelentkező.

A nyolcosztályos, évfolyamonként egy-egy osztállyal működő intézmény maximális létszáma osztályonként tizenöt-tizenhat fő, de ahogy Rab Benedek, az intézmény igazgatója fogalmaz, mivel nem cipőket talpalnak, hanem gyerekeket tanítanak, a szabad helyek száma az adott osztály csoportdinamikájától is függ. Elképzelhető, hogy akár egy tizenhét fős osztályba még befér valaki, miközben egy gyógypedagógiai szempontból leterhelt osztály tizennégy fővel is tele van. Átjelentkezni főleg a nyolcosztályos és hatosztályos iskolákba ballagók helyére lehet, ugyanakkor erről is érdemes időben érdeklődni, ugyanis ilyenkor (amennyiben a felvétel mellett döntenek), azt szokták javasolni, hogy átmeneti létszámtúllépéssel, de már előző félévben csatlakozzon a gyerek, aki átjönne, hogy ne egy hiányt kelljen betöltenie, hanem saját jogon csatlakozzon a közösséghez.

Az iskola fő profilja az 1986-os alapítás óta a valós integráció: a szociális vagy tanulási nehézségtől az enyhe értelmi fogyatékosságig fogadnak gyereket, osztályonként két-három főt.

Az intézményt a jelenlegi igazgató édesapja, Rab András alapította, aki szakmai mentorként, a gyakorlati és a szakmai kérdésekben effektív szupervizorként továbbra is részt vesz a közös munkában. Az ő víziója volt egy olyan ún. átmeneti iskola kialakítása, ahová befér mindenki, aki az állami és a kisegítő iskolákból egyaránt kiszorul, mert olyan nehézségekkel (pl diszelxia) küzd, ami az egyikhez túl sok, a másikhoz túl kevés.

Tudáskaszinó a harmadik osztályban matematikából, környezetből, angolból és irodalomból

Az alapítás óta jól működő integráció megvalósításában három főállású gyógypedagógus vesz részt, akik folyamatosan egyeztetnek és kooperálnak az iskola többi pedagógus munkatársával. A tanárok egyharmada, a diákok több mint fele szentendrei, és a nagy többség is környékbeli. Mivel többen a Megyeri-híd túloldala felől érkeznek, Dunakeszi felől iskolabuszt is üzemeltetnek. A „tandíj” az igénybe vett szolgáltatások/különórák számától is függ, de nagyságrendileg megegyezik a többi magániskola havi javasolt hozzájárulási összegével. És mivel az iskola pedagógiai programja a Nemzeti Alaptantervvel (NAT) kompatibilis, a működési költségek fedezésében nagy szerepe van az állami hozzájárulásnak is.

Az iskola vezetését néhány évvel ezelőtt több „kanyarban” vette át édesapjától Rab Benedek, aki a legfontosabb igazgatói feladatának a kommunikációt tekinti. 

– Aktív és nyílt kommunikációval kötöm össze a szálakat a szülők, a pedagógusok és a gyerekek között. Azt tapasztalom, hogy ez egy ekkora iskolánál is komoly feladat, el tudom képzelni, hogy egy nagyjából ezer fős állami iskolánál ez megvalósíthatatlan lenne. De nálunk óriási hozzáadott értéke van annak, hogy ha egy szülő belép az ajtómon, nemcsak a gyereke(i) nevét tudom azonnal, hanem az övét is. Ha egy probléma felmerül, szinte azonnal a lényegről tudunk beszélni, mert ismerem a családokat töviről hegyire. Nemrég például egy nyulat elvitt a róka. Azonnal tudtam, hogy abban a családban a nyulat nem haszonállatként, hanem háziállatként tartották, ezért a gyerek számára ez olyan volt, mintha egy kutya vagy egy macska pusztult volna el, és a veszteségét mi is azonnal így kezeltük. Ezek apró, de nagyon fontos részletei a hétköznapjainknak. 

Pedagógusaink szempontjából pedig szerencsésnek tartjuk, hogy amennyiben üresedés támadna, bőven van lehetőségünk válogatni, főleg az utóbbi években, de szerencsére erre ritkán van szükség. A közös szakmai munka mellett az emberi összetartás is nagyon erős a csapatban. Az évnyitó és az évzáró után mindig beülünk valahova, és a nagyobb iskolai bulik után (például halloween) mindig tartunk felnőtt bulit is. Büszke és hálás vagyok, hogy az intézmény vezetője lehetek.

 

Karlóczai Bea

További cikkeink a témában

Kiemelt kép a Programajánló február 15-20-ig című bejegyzéshez

Programajánló február 15-20-ig

Túl a farsangon és a Valentin-napon mindannyian a tavaszt várjuk. De amíg az eljön, addig is lesz néhány izgalmas program Szentendrén.