Ugrás a tartalomhoz

KIEMELT HÍREK

Sem a 11-es autóút, sem a HÉV nem újul meg 

Pénz hiányában elmarad több állami beruházás. Sem a 11-es út, sem a HÉV nem újul meg – erről augusztus közepén levélben tájékoztatta a városvezetést Lázár János minisztériuma. 

A hír kapcsán arról kérdeztük Fülöp Zsolt polgármestert, hogy lehetőséget ad-e az így nyert idő arra, hogy az elhalasztott projektekben olyan változást érjenek el, amely Szentendre számára kedvezőbb állapotokat teremt majd. 

A 11-es útra nem lesz állami pénz

A 11-es út szentendrei szakaszának a felújítását a közbeszerzési szakasz előtt állították meg – tájékoztatta lapunkat a városvezető. Ez azt jelenti, hogy az útfelújításhoz már minden hivatalos engedélyt megszereztek. Az önkormányzat forgalomszámlálásra és tervezésre is szánt pénzt, hogy a tervek elkészülhessenek. A tervezési folyamatba a BME közlekedéstudományi tanszéke is bekapcsolódott, és a javaslataik szerint tervezték át a csomópontokat, a kanyarodási lehetőségeket, az egyes sávokat. A projekt mégsem indul el, mert az ehhez szükséges forrás hiányzik. Fülöp Zsolt szerint ez azt jelenti, hogy 2024 második feléig, amíg az uniós választások le nem zajlanak, addig biztosan nem lesz forrás. A felújítás megkezdésének a másik feltétele, hogy a DMRV az út alól kihozza a szennyvíz- és az ivóvíz-vezetékeket, amihez a tervek már elkészültek, és rendelkeznek minden szakhatósági engedéllyel is, de a közbeszerzést csak akkor tudják kiírni, ha lesz rá fedezet. A 11-es út a városhatár és az Omszki-tó közötti részének felújításához viszont még nincsenek meg a végleges tervek sem. Ez az útszakasz Pomáz–Budakalász elkerülő útjával együtt épülne meg, de Pomázon még az út végleges nyomvonalát nem jelölték ki, mert ott most zajlik a helyi építési szabályzat felülvizsgálata és a pomáziak számára kedvezőbb és észszerűbb nyomvonalat szeretne a városvezetés. 

Fülöp Zsolt polgármester szerint, amikor az útépítés elkezdődik, legalább másfél éven át folyamatosan torlódásokkal kell majd szembenéznünk. A 11-es úton jelenleg ötvenezren mennek végig naponta, a felújítás alatt álló út befogadóképessége viszont ennek a töredékére csökken, előre láthatólag a munkálatoktól függően csak tizenötezer autó tud majd áthaladni naponta. A káosz csökkentéséhez már jóval a felújítás megkezdése előtt meg kellene tervezni azt a vészforgatókönyvet, ami támogatja majd a szentendreieket a túlélésben. Az egyik segítséget az elkerülő szakaszok megépülése jelenthetné, de ezek biztosan nem épülnek meg a következő években.  

A város szerkezete sem ad túl sok esélyt a megoldásra, mert a legfontosabb utak mind a 11-esbe futnak, a városrészek nincsenek összekötve, csak keskeny kertvárosi utcácskákkal lehet számolni, amelyeknek a befogadóképessége alacsony. A most épülő biciklisút jelenthet ebben némi segítséget, de biztos, hogy nem mindenki számára és nem minden évszakban.

A dunai hajóközlekedés fejlesztését pedig hiába tartja napirenden már egy évtizede Sajtos Sándor Tahitótfalu polgármestere, érdemi válasz és tervek nem készültek.

HÉV-felújítás sem lesz

A minisztérium tájékoztatása szerint a HÉV-felújításhoz szükséges tervek, engedélyek beszerzése most zajlik. A közbeszerzési eljárás csak akkor indulhat el, ha ezek az engedélyek megérkeznek, illetve, ha az állami beruházási törvény hatályba lép. A tervek elfogadása után állítanak majd össze egy olyan programot, amely a beruházások sorrendjét meghatározza. Budapesten belül rengeteg változás valósul meg a HÉV-felújítás keretén belül, hosszú idő fog eltelni, mire a beruházás elér Szentendréig. Az új HÉV-szerelvényekre is sokat kell majd várni, megrendelésük után legalább három-négy évet. Az Európai Unió a kötöttpályás beruházásokat támogatja, ezért rendkívül sok szerelvényt rendeltek meg, a gyártó kapacitás hosszú időre le van kötve.

A szentendrei HÉV-állomás újjáépítése is ennek a projektnek a része. Szentendrén nagyon sokan kifogásolták az eddig napvilágot látott terveket. 

A beruházás megkezdésének elmaradása elvileg lehetőséget teremthetne arra, hogy a HÉV-állomást áttervezzék, hogy olyan megoldás valósuljon meg, ami az itt élők tetszését inkább elnyeri, igényeiket jobban kiszolgálja. Ehhez a tervezőnek és a város főépítészének együttműködésére volna szükség. Lázár János azonban arról tájékoztatta a városvezetést, hogy lényeges változtatásra már nincs lehetőség, csak kisebb szépészeti átalakításokra, mert ahhoz újra kellene kezdeni a tervezést, és az engedélyeztetési eljárásokat.

Az írás a Szentendre és Vidéke 2023. szeptember 13-ai lapszámában jelent meg.

Fotó: szentendre.hu

 

További cikkeink a témában

Kiemelt kép a ZÖLD-KÉK PIKNIK – A PATAK PARTI PLACCON című bejegyzéshez

ZÖLD-KÉK PIKNIK – A PATAK PARTI PLACCON

𝐴𝑧 𝑒𝑠𝑒𝑚𝑒́𝑛𝑦𝑡 𝑣𝑒́𝑔𝑢̈𝑙 𝑎 𝑃𝐴𝑇𝐴𝐾 𝑃𝐴𝑅𝑇𝐼 𝑃𝐿𝐴𝐶𝐶𝑂𝑁 (𝐵𝑢̈𝑘𝑘𝑜̈𝑠 𝑝𝑎𝑟𝑡 40.) szeptember 29-𝑒́𝑛 𝑣𝑎𝑠𝑎́𝑟𝑛𝑎𝑝 10 𝑜́𝑟𝑎́𝑡𝑜́𝑙 𝑡𝑎𝑟𝑡𝑗á𝑘 meg 𝑘𝑖𝑠𝑒𝑏𝑏 𝑝𝑟𝑜𝑔𝑟𝑎𝑚𝑣𝑎́𝑙𝑡𝑜𝑧𝑎́𝑠𝑠𝑎𝑙.