Ugrás a tartalomhoz

Levélváltás a HÉV-vonalak fejlesztéséről

Levélben tájékoztatta Fülöp Zsolt polgármestert Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója az északi és a két déli HÉV-vonalak felújításával, illetve azok összekötésével kapcsolatos projekt jelenlegi helyzetéről. A vezérigazgató egyben kérte a polgármester véleményét a helyi igényekre vonatkozó fejlesztési elképzelésekről.

A fejlesztés célja, hogy megkezdődjön a H5-ös szentendrei, a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli HÉV-ek korszerűsítésének, összekötésének tervezési előkészítése, az észak-déli városi-elővárosi vasúti tengely kialakításának első lépéseként. További általános célok: kevesebb átszállással járó közösségi közlekedési kapcsolatok kialakítása, új HÉV járművek közlekedéséhez szükséges infrastruktúra tervezése, a HÉV vonalakon az utazási sebesség növelése, az utazási komfort javítása, a HÉV vonalak környezetének rendezése, a közvetlen belvárosi kapcsolat létesítése a metróvonalakkal.

A BFK tájékoztatása szerint februárban már kiírták a nyílt közbeszerzési eljárást a szentendrei, ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak korszerűsítésének engedélyezési és kiviteli tervére, valamint a kapcsolódó tenderdokumentáció elkészítésére. Várhatóan 2020 nyarán kerül sor – közbeszerzés eredményeként – a szerződések megkötésére. A fejlesztést a 2021 és 2027 közötti európai uniós forrásokból tervezik megvalósítani Budapesten és az agglomerációban.

A tervek szerint H5 HÉV vonalán a megállóhelyek korszerűsítése – az akadálymentesítése mellett – az intermodalitást (többféle közlekedési eszközt, módot kombináló, eszközváltó csomópontok) szem előtt tartó környezetrendezést is magában foglalja. Békásmegyer és Szentendre között a menetidő csökkentése érdekében teljes pályarekonstrukcióra, valamint új biztosítóberendezés és energiaellátási rendszer telepítésére kerül sor. Ezzel a fejlesztéssel lehetővé válik a szerelvények sűrűbb követésű közlekedése is. A tervezés során vizsgálni fogják Szentendréről a gyorsított HÉV-közlekedés lehetőségét is. Csökken a zaj- és környezetterhelés is. A távlati tervek szerint Kálvin tér és Óbuda között alagút épül, de megmarad a Batthyány téri HÉV szárnyvonal is.

Mivel a szentendrei végállomás regionális jelentőségű intermodális csomópont, minden közlekedési ágazatra és a környező városszövetre kiterjedő újragondolása, tájépítészetileg és urbanisztikailag értékes kialakítása meghaladja a projekt kereteit, ezért ebben a BFK számít Szentendre Önkormányzatának együttműködésére és szerepvállalására.

Fülöp Zsolt válaszlevelében részletezte az elmúlt két évtized városfejlesztési koncepcióiban és a tanulmánytervekben szereplő víziókat, és a konkrét terveket a végállomás és környezetével kapcsolatban. A tavaly készült terveket a BFK rendelkezésére bocsátotta.

A rövid távú célok kapcsán javasolta:

  • A vágányok visszahúzásának megvizsgálását, ami jobb kapcsolatot eredményezne a parkolók és Volán pályaudvar irányába (nagyobb városi tér, közlekedési terület lenne kialakítható a vágányok végén, korszerűbb és kényelmesebb utasáramlást téve lehetővé).
  • Az utaskiszolgáló létesítmények funkcióinak közös átgondolását, valamint a fedett-fűtött váró és akadálymentesített vizesblokk kialakítását.
  • A HÉV szerelvényekkel szembeni elvárásoknál fontosnak tartotta a free wifit, a 220V-os áramellátást, valamint néhány ülés asztalkával is ellátott kialakítását.
  • Közvetlen gyorsjárat indítását Szentendre és Békásmegyer között a csúcsidőben.

Fülöp Zsolt polgármester válaszában sajnálattal vette tudomásul, hogy a H5 HÉV vonal tervezési feladatait tartalmazó nyílt közbeszerzési eljárás kiírása előtt nem volt lehetőség az egyeztetésre, mert az ajánlati felhívás elég konkrétan lehatárolja a tervezési feladatot. A vezérigazgató megkeresése azonban reményt jelenthet arra, hogy a tervek végső kialakításában van még beleszólási lehetősége, mozgástere városnak, illetve a térség önkormányzatainak.

További cikkeink a témában