Az iskolában a diákok és a tanári kar összetétele reprezentálja az egész Dunakanyart. A normál munkarendben tanulók közül körülbelül húszan szentendreiek, majd létszám szerinti sorrendben Nagymaros és környéke, Esztergom és környéke, Szada, Pomáz, Vác, Piliscsaba következik. Az iskola sajátosságai közé tartozik, hogy egyéni tanrendben tanuló diákokat is felvesznek, így a világ minden tájáról vannak diákjaik. A tanintézmény mikroiskolaként definiálja önmagát, és céljai között nem is szerepel, hogy jelenlegi méreteit lényegesen növelje.
– Létszámátlagunk osztályonként kilenc-tíz fő, de maximum tizenkét tanuló lehet egy osztályban – mondja Sziráki Judit intézményvezető.
– Van olyan osztályunk, ahol már maximális a létszám, hiszen induló osztályainknál rendszeres a túljelentkezés, ennek ellenére a legtöbb évfolyamon többnyire van még egy-két helyünk. Tudatosan törekszünk is arra, hogy legyenek üres helyeink, ugyanis előfordul, hogy olyan szülők kopogtatnak nálunk, akik számára csak a mi iskolánk tudja biztosítani gyerekük tovább fejlődésének feltételeit. Organikusan növekedünk évről évre, a folyamatosan gyarapodó nevelési-oktatási tapasztalatainkat beépítjük a munkánkba.
Bár az iskola helyi tanterve megfelel a Nemzeti Alaptanterv (NAT) követelményeinek, a kulcskompetenciák gondozása mellett minden erőforrását az erdei közegből adódó környezeti nevelés irányába mozgósítja. Mindig szem előtt tartják, hogy egy diák felvételével nem csak a gyerek csatlakozik a közösséghez, hanem egy család is.
– Az iskola szülői kezdeményezésre jött létre, és azóta is nagyon fontos szerepük van a szülőknek a mindennapokban, a szülői munkaközösséggel (SZMK) folyamatosan együttműködik az iskolavezetés – mondja Sziráki Judit. – A szülők az SZMK által koordinált és szervezett közösségi munkák alkalmával részt vesznek az iskola körüli nagyobb munkákban. Ezeknek az alkalmaknak hasznosságuk mellett közösségépítő és formáló erejük is van. Jó együtt tenni a környezetünkért, az iskolánkért.
Éppen emiatt a felvétel során minden esetben ragaszkodnak több személyes találkozóhoz gyermekkel, szülőkkel egyarán. Ezután a jelentkezési dokumentumok hiánytalan leadása következik, majd az úgynevezett hospitálás, melynek során a gyerek egy vagy két hétig „vendégként” részt vesz az osztály életében. Ha új diák érkezik egy osztályba, nagyon fontos szempont, hogy hogyan tud kapcsolódni a meglévő közösséghez. Az induló első osztályok kialakításánál is fontos a csoportdinamika, amit az előző tanév beiskolázási, majd ismerkedő alkalmain is figyelemmel kísérnek a szakemberek.
Az intézményvezető elmondása szerint a tanári kar összetartó közösségként működik, igyekeznek modern gondolkodású, felelősségteljes és szakmailag kiemelkedő csapatot kiépíteni. Az iskola alapértékei, sajátosságai, munkarendje, tipikus projektjei megtalálhatók a honlapjukon, amik a következők: alkotóműhely, nyitott, családias, demokratikus, ökológiai szemlélettel rendelkező, kompetens tudás elsajátítására törekvő iskola. Fontosnak tartják, hogy minden csatlakozó család és pedagógus azonosulni tudjon ezekkel az értékekkel.
– Valamennyi tantárgyat le tudjuk fedni szakos tanárral, és az utóbbi években az ökológiai szemlélet miatt is, az ország minden tájáról érdeklődés mutatkozik az iskolánk iránt – tudtuk meg az igazgatótól. – És hogy milyen is az Apátkúti Iskolában tanárnak lenni? Munkavállalóinknak négynapos munkahetük van, kis létszámú osztályokban taníthatnak csodálatos környezetben, családias légkörben. Emellett módszertani és nagyfokú szakmai támogatást élvezhetnek, és talán a legfontosabbat ne feledjük: bízunk tanárainkban, és nagy értéknek tartjuk a tanári szabadságot, a kreativitást, az őszinte véleményalkotáson nyugvó közös munkát. Számomra minden adott ebben az iskolában ahhoz, amit a pedagógusi pályáról, tanításról, iskoláról gondolok, hiszek.
K. B.