Mielőtt belépünk az épületbe az iskola falán egy tábla jelzi, hogy az iskolát Zaszlavik Jenő szentendrei grafikusművész alapította 1993-ban, művészeti képzőhelyként. Ez az irányvonal a mai napig is megmaradt, de a 2000-es évek elején felmerült szülői igények alapján elindultak a kéttannyelvűség irányába is, ami azt jelenti, hogy a mindennapos angolóra mellett alsóban az ének, a testnevelés, a rajz és a természetismeret tantárgyakat, felsőben pedig a rajz, a testnevelés, az egyetemes történelem és az angolszász kultúra tantárgyakat is angolul tanulják a gyerekek, anyanyelvi tanárok és anyanyelvi asszisztensek segítségével. Az angolt a viszonylag kis osztálylétszám (általában tizennyolc fő) ellenére is bontásban tartják – ahogy a matematikát is bontott csoportban tanulják a gyerekek – oly módon, hogy a magyar és az angol anyanyelvű szaktanár egyaránt találkozik a csoportokkal.
A gondosan felépített koncepció és a kifejezetten személyes figyelem hatására az ide járó gyerekek legalább kilencven százaléka a nyolcadik osztály végén sikeres komplex középfokú nyelvvizsgát tesz. A kéttannyelvűség azonban ilyen családias körülmények között is extra terhelést jelent a gyerekeknek. A majdnem egy teljes tanéven át tartó jelentkezési folyamat során tehát különösen nagy figyelmet szentelnek a szakemberek arra, hogy megfelelően mérjék fel a leendő elsősök nyelvi készségét, terhelhetőségét, monotonitás-tűrését.
– Mindig hangsúlyozzuk, hogy a kiválasztási szempontokat a gyerekek érdekei mentén állítottuk össze, hiszen egyetlen hétévesnek sem tesz jót, ha kudarcokkal kezdi az első osztályt – emeli ki az iskolát tíz éve vezető igazgatónő. – Átjelentkezni leginkább hatodik után van esély (amennyiben a jelentkező diák angol tudása megfelelő), olyankor mindig elmegy tőlünk néhány tanulónk hatosztályos gimnáziumba, és persze nagyritkán egyéb okokból is (pl. költözés) megürül egy-egy hely.
Ahogy a diákok, úgy a tanárok is nagyon szeretik az intézményt. Az elmúlt évtizedben alig néhányan távoztak a tanári karból, és ők is többnyire nyugdíjazás vagy gyermekszülés miatt (elenyésző azon kollégák száma, akik elhagyták a pályát, vagy másik iskolába távoztak).
– A szülőknek is sokat jelent, hogy egy összeszokott, stabil tanári csapatra bízhatják a gyerekeiket. A nálunk dolgozó pedagógusok pedig élvezik a közös munkát, azt, hogy a modern eszközparkunk, a nyitott szülői közösség és a remek gyerekcsapat rengeteg örömet és sikerélményt ad a hétköznapokban. A közösséget hagyományaink is erősítik, a nagyszabású halloween partiktól a Pest Megyei Könyvtárban megrendezett karácsonyi előadáson keresztül a közös iskolai kirándulásokig. Büszke vagyok a csapatra, az iskolára, az épületre egyaránt. Örülök, hogy ennek az intézménynek a vezetője lehetek – mondja mosolyogva végszóként Kovácsné Szomolányi Erika, az AGY Tanoda igazgatója
K. B.