Ugrás a tartalomhoz

Hatezer látogató fordult meg a múzeumpedagógiai foglalkozásokon

Belegondoltunk-e már abba, hogy Barbinak és Kennek csodálatos ruhatára van, kerámiatárgyai viszont nincsenek, amiből például a reggeli kávéjukat ihatnák? Tudjuk-e, hogy mit jelentenek a múzeumi szakmák pontosan, mit csinál egy régész vagy egy restaurátor, vagy hogy a szentendrei utcák, kapuk, ablakkeretek a szentendreiségünk alapjait jelentik? 

A szentendrei és a környékbeli gyerekek nehezen kerülnek ki úgy az iskolapadból, hogy ne találkoztak volna ezekkel a kérdésekkel, sőt, a válaszokkal. De mellettük a felnőttek is szép számmal fordulnak meg a Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) múzeumpedagógusai által szervezett programokon, csak idén, és csak október végéig mintegy hatezren vettek részt sétáikon, foglalkozásaikon, alkottak velük együtt és az általuk meghívott művészekkel. 

Munkájukat újra és újra elismerik, például 2024 szeptember végén a MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrummal közösen megvalósított Feltűnő tárgyak – a mi kortárs gyűjteményünk című projektje elnyerte a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Szabadtéri Néprajzi Múzeum – Múzeumi és Oktatási Központ Múzeumpedagógiai Nívódíját. A Debrecenben és Szentendrén párhuzamosan zajló foglalkozássorozatok mindkét városban kiállítással zárultak. Városunkban 2023 nyarán volt látható a Feltűnő tárgyak című tárlat, ahol a gyűjtemény kortárs darabjai a résztvevők alkotásaival egy térben, a MűvészetMalomban jelentek meg. 

Vannak visszatérő csoportok, így a múzeumpedagógusokhoz hétről-hétre érkeznek a Petzelt József Technikum és Szakképző Iskola növendékei, köztük több hátránnyal élő. De nemcsak a szentendrei fiatalok és osztályok látogatják rendszeresen programjaikat, hanem a környékbeli, a budakalászi és a pomázi óvodák is rendszeresen részt vesznek az FMC múzeumpedagógusainak foglalkozásain. 

Családi délelőtt – Pacsika Rudolf workshopja, Tatai Erzsébet tárlatvezetése

Ez a sokszínűség a sok-sok elnyert támogatásnak is köszönhető. Például a Ferenczy Múzeumi Centrum kiállításai, felnőtteknek és gyerekeknek szóló közönségprogramjai, szakmai workshopjai, projektjei országszerte számos településre jutnak el a Petőfi Kulturális Program keretén belül. Az országos programsorozat a Nemzeti Művelődési Intézet Térségi Kulturális Szolgáltatások Mintaprogram részeként a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával valósul meg. 

Az érdeklődők többféle program közül válogathatnak. A Czóbel Múzeumban a Beszélő tárgyak, beszédes arcok című múzeumpedagógiai foglalkozásokon a minden korosztály számára izgalmas önismereti célú, a portrét középpontba állító foglalkozáson megismerhették Czóbel Béla festészetének jellegzetességeit. A kisebbekkel sok dramatikus játékkal, a nagyobbakkal kreatív gyakorlatokkal és egy vidám hangulatú kollázs-portré készítésével tették élménytelivé a múzeumlátogatást. A Less a kulisszák mögé! című pályaorientációs foglalkozás pedig az iskolákba vitte el a múzeumot. A Ferenczy Múzeumi Centrum restaurátor, régész, kurátor, kommunikációs és múzeumpedagógiai szakemberei a korosztályok igényeihez alkalmazkodva, bőröndökkel felszerelkezve játékos, szórakoztató formában mutatták be a múzeumi háttérmunka titkait. A Közösség a múzeumban program pedig már a felnőtteknek szólt, akik Kovács Margit művészetét ismerhették meg a tárlatvezetésen és a művészeti workshopon. 

Tárlatvezetés a Takarékos módi kiállításon

Újraéledt a Bánáti-Sverák program is: a Szentendre Város Önkormányzata által támogatott, a Szentendre Városi Óvodák óvónői által kidolgozott és a Ferenczy Múzeum által koordinált programban az önkormányzati óvodák tizennégy nagycsoportja, valamint az egyházi óvodák három nagycsoportja vesz részt. A foglalkozássorozat négy találkozásból áll, amelyek egy részében a csoportok a múzeumba látogatnak el, a fennmaradó alkalmakon pedig a múzeumi foglalkozás témájához kapcsolódóan egy festőművész, illetve egy keramikus keresi fel az óvodákat, ahol kreatív, alkotó foglalkozást tart a múzeum által rendelkezésre bocsájtott eszközök és anyagok felhasználásával. Külön figyelmet fordít a múzeum arra, hogy a program során használt eszközök mind jó minőségűek legyenek, illetve az óvodákban hagynak annyi eszközt, amivel a hiányzó, lemaradó gyermekek is alkothatnak a foglalkozásokat követően is.

Ezeken az alkalmakon a kiállított festmények, szobrok első vizuális élményének befogadása egy interaktív, a korosztály számára érthető foglalkozás, beszélgetés keretében zajlik. Ezen ismeretek befogadását segítik a különböző tárgyak, illetve a tapintható műalkotások közeli megismerésével együtt járó érzékszervi benyomások, mint a látás, a hallás, a tapintás vagy a szaglás. Az új élményeket és ismereteket hívják elő és dolgozzák fel a gyerekek a műhelymunkák során, amelyeken a gyakorlatban, saját kezükkel alkotott tárgyakba önthetik – immár nem szavakkal – érzéseiket. Az alkotómunka során megismerik azokat az eszközöket, anyagokat, szerszámokat, amelyekkel – szakmai vezetés mellett – megvalósíthatják elképzeléseiket, teret engedhetnek alkotó fantáziájuknak. A program során választ kapnak olyan kérdésekre például, hogy miért éppen ezeket a témákat választja a festő, kik szerepelnek a képeken, mit fejeznek ki a portrék. 

Térségi kulturális szolgáltatás

A Nemzeti Kulturális Alap is támogatja a múzeumpedagógusok munkáját, a forrásból Szentendre kistérségből érkező iskolás csoportoknak tartanak foglalkozásokat. A pályázatban vállalt, húszalkalmas foglalkozássorozat egy év után idén ér véget. Hét általános iskolából érkeztek osztályok hozzájuk öt környékbeli településről: Budakalászról, Dunabogdányból, Leányfaluról, Pomázról és Tahitótfaluból. A programban résztvevők öt csoport kivételével mindannyian alsó tagozatos diákok voltak, de például Leányfaluról a teljes felső tagozatot elhozta az iskola vizuális kultúra tanára, és mind a négy alkalommal a tanmenethez, az aktuálisan tanultakhoz szervesen kapcsolódó foglalkozást tartottak a múzeum munkatársai. A pomáziak a Kovács Margit Kerámiamúzeumban a kerámiatárgyak készítésének teljes folyamatát megismerhették, a Tahitótfaluból érkező osztály egy komplex múzeumi programon vett részt, ahol először Szentendre festői hagyományaival ismerkedtek egy városi sétán, majd a Barcsay-tárlat megtekintése és játékos feldolgozása után egy kortárs szentendrei alkotó, Jávor Piroska időszaki kiállításán tartottak nekik alkotó foglalkozást. 

Nem csak szervezett csoportoknak vannak programok, hiszen a múzeum családi délelőttjei minden érdeklődő számára nyitottak. Ezek a programok – egy NKA pályázatnak köszönhetően – a család minden tagjának szólnak, egy alkotással egybekötött játékos, interaktív foglalkozást foglalnak magukba novembertől jövő májusig minden hónap harmadik vasárnapján szentendrei és Szentendre környéki művészek közreműködésével. A kiállításokban szereplő képzőművészek munkásságához kapcsolódva szervezik ekkor is a programokat, így 2024. november 17-én a szentendrei különleges jeleket, formákat és színeket felvonultató Bartl József: Az önazonosság motívumai című, a Szentendrei Képtárban látható kiállításban matricakészítő workshop várja az érdeklődőket, ahol Szárnyas Dobozzal matricát terveznek és rajzolnak, matrica-montázst készítenek, matrica-karaktert és matrica karakter-evolúciót alkotnak közösen a résztvevők. December 15-én a Kmetty Múzeumban pedig Szalay Péter szobrász segítségével megismerkedhetnek a geometrikus absztrakció technikáival, és kísérleti műveket készíthetnek Barcsay Jenő alkotásai által inspirálva: szentendrei utcaképeket szabadítanak ki a síkból, és egy háromdimenziós tárgyat készítenek.

Takács Erzsébet

További cikkeink a témában

Kiemelt kép a ZÖLD-KÉK PIKNIK – A PATAK PARTI PLACCON című bejegyzéshez

ZÖLD-KÉK PIKNIK – A PATAK PARTI PLACCON

𝐴𝑧 𝑒𝑠𝑒𝑚𝑒́𝑛𝑦𝑡 𝑣𝑒́𝑔𝑢̈𝑙 𝑎 𝑃𝐴𝑇𝐴𝐾 𝑃𝐴𝑅𝑇𝐼 𝑃𝐿𝐴𝐶𝐶𝑂𝑁 (𝐵𝑢̈𝑘𝑘𝑜̈𝑠 𝑝𝑎𝑟𝑡 40.) szeptember 29-𝑒́𝑛 𝑣𝑎𝑠𝑎́𝑟𝑛𝑎𝑝 10 𝑜́𝑟𝑎́𝑡𝑜́𝑙 𝑡𝑎𝑟𝑡𝑗á𝑘 meg 𝑘𝑖𝑠𝑒𝑏𝑏 𝑝𝑟𝑜𝑔𝑟𝑎𝑚𝑣𝑎́𝑙𝑡𝑜𝑧𝑎́𝑠𝑠𝑎𝑙.