Hivatalos adatok – pozitív mérleg
Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) idén áprilisban kiadott közleménye szerint a rendszer jól működik, ami Budapest tavaly októberi csatlakozása óta valóban országosnak mondható. Statisztikájuk szerint a 2023-as indulás óta 1,417 millió beteg kapott ügyeleti ellátást az új rendszerben, közülük 94 ezren az otthonukban. A telefonos tanácsadás 139 ezer esetben nyújtott megfelelő megoldást, míg több mint egymillió beteget valamelyik ügyeleti telephelyen láttak el. Az OMSZ hivatalos álláspontja szerint korábban sem volt probléma a rendszerrel, és hivatalosan nem érkeztek panaszok.
Ellentmondó tapasztalatok a Szentendrei járásban
A járási tapasztalatok azonban árnyaltabb képet mutatnak. A szentendrei orvosi ügyelet a járás tizenhárom településének ellátásáért lett felelős. A közösségi média felületein gyakorivá váltak a panaszok, többek között a központi ügyeleti szám elérhetetlenségéről és a mentők lassú kiszállásáról. Fülöp Zsolt, Szentendre és Leidinger István, Pomáz polgármestere rendszeresen kommunikálják a változással kapcsolatos aggodalmakat. Egy hónappal az új rendszer bevezetése után személyesen nyújtották át módosító javaslataikat dr. Takács Péter egészségügyi államtitkárnak a két bezárt ügyeleti pont újranyitásáról, valamint egy dedikált gyermekorvosi ügyeleti pont létrehozásáról Szentendrén – mindeddig eredmény nélkül.
Lakossági visszajelzések
A Szentendrei Önkormányzat által indított online kérdőívre 2024 eleje óta beérkező válaszok is alátámasztják a polgármesterek által átadott javaslatok megalapozottságát. A térség egyik legkomolyabb problémája, hogy a szentendrei ügyeleti pont az ismerten rossz közúti közlekedési viszonyok miatt több irányból nehezen megközelíthető, különösen a csúcsforgalmi és a turisztikailag kiemelt időszakokban. Egy pomázi válaszadóval például egy év alatt kétszer is előfordult, hogy nem tudta eljuttatni vérnyomásproblémákkal küzdő édesapját az ügyeletre a torlódások miatt. Több panasz érkezett gyermekek diagnózisának és szakszerű ellátásának hiányáról is, mint például az alábbi eset: „Az ügyeletes orvossal beszéltem, aki legyintett, és néhány szemforgatás kíséretében látatlanban közölte a diagnózist: vírus, nincs teendő. Nem látták el tehát a kétéves kislányomat.”
Javaslatok a gyógyszertári ügyelet átalakítására
Idén januárban a Hálózatban Működő Gyógyszertárak Szövetsége javaslatot dolgozott ki a gyógyszertári ügyeleti rendszer átalakítására. Felvetésük szerint a gyógyszertári ügyeletek helyét az orvosi ügyeleti pontokhoz kellene igazítani. Ezzel párhuzamosan a Szentendrei Önkormányzat április 24-i testületi ülésén Zakar Ágnes képviselő problémaként vetette fel, hogy éjszakai krízishelyzet esetén a szentendreieknek Pomázra kell menniük gyógyszerért. Gulyás József alpolgármester egyetértett, és elfogadhatatlannak nevezte, hogy éppen a közel harmincezer lakosú járási székhelyen nincs éjszakai gyógyszertári ügyelet. Javasolta, hogy az önkormányzat kezdeményezze a jelenlegi gyógyszertári ügyeleti ellátás felülvizsgálatát.
K. B.