A Bárczi Gusztáv Általános Iskola elé parkolok le a Kovács László utcán. Egy órát jöttem megnézni. Szeretek ebbe az iskolába jönni. Nem azért, mert modern, csillogó, és olyan felszerelés van, amiről a többi iskola csak álmodik, hanem azért, mert minden alkalommal azt érzem, itt pedagógusok és a gyógypedagógiai asszisztensek a gyerekekért dolgoznak, méghozzá szívvel-lélekkel. Néhány perc múlva már a Rotary Club Szentendre tagjaival ülök az iskolai székeken, és várom, hogy elkezdődjön Lamos Vera gyógypedagógus órája az ötödik osztályban.
A gyerekek érthető módon zavarban vannak az idegenektől, mi próbálunk úgy csinálni, hogy a legkevésbé legyünk észrevehetőek. Ma, április 11-e alkalmából, a Költészet napjára Nemes Nagy Ágnes Bors Néni című alkotásával foglalkoznak. Persze az is történhetne, hogy a tanár felolvassa a szöveget, aztán együtt elemzik a mondanivalót, de szerencsére a klasszikus verselemzésre nem kerül sor. Ehelyett megnézzük, hol is él pontosan Bors néni, milyen házban, hányadik emeleten, milyen bútorok közt, és azt is, mennyi virágja van a tetőteraszán. Ezt követően a kilenc gyerek más-más feladaton keresztül dolgozza fel a látottakat, s ehhez Bors néni háza már várja őket. Az egyik csapat a lakást rendezte be, bútorok segítségével, a másik pedig a kertjével foglalkozott. Ennek során a csapat kapott egy ültetőládát, földet, virágokat, és együtt eldöntötték, mi és hová kerüljön a kiskertbe. Ehhez persze arra volt szükség, hogy megbeszéljék, hogy lesz a legjobb a kiskert számukra. A csapatok a feladatokat befejezve elmesélték, mit csináltak, és kinek milyen feladata volt pontosan. Az órafigyelőnek figyelmeztetnie kellett a többieket, ha vészesen közeleg az óra vége, volt aki a vitás helyzeteket kezelte – szerencsére erre nem volt példa – és volt, aki az eszközökért felelt. Az óra végén a gyerekek rohantak a szünetre, mi pedig ámulva néztük, mennyi energiát kell egyetlen órába fektetnie a tanárnak.
A módszer, és ami mögötte van
“Amit láttunk, a KIP módszer, a Komplex Instrukciós Program volt, amit 12-en sajátítottak el a Bárcziban, a Rotary Klub támogatásának köszönhetően” – ezt már Therneszné Magyar Katalin tagintézményvezető mesélte, hogy elmagyarázza, mit is láttam az órán. “A gyerekeknél használható program a hátrányok leküzdésére irányul. A többségi iskolákban a szociokulturális hátrány csökkenthető vele. A csoportmunka és az egyéni megnyilvánulási lehetőség egyaránt adott az órák során. Fejleszti a rugalmasságot, segít döntéseket hozni azáltal, hogy nyílt végű feladatot kapnak, melynél nem egy megoldás lehetséges, valamint minden gyerek kerülhet vezető szerepbe.
Az itthon 2001-ben bevezetett módszert, mely egy, a Stanford Egyetemen kifejlesztett modellt vett át, Hejőkeresztúron alkalmazták először. Az iskola, sok hátrányos helyzetű tanulója ellenére remek sikereket ért el, többek közt a program alkalmazásával. Ennek lényege, hogy az eltérő tanulók mindegyike sikereket érhessen el az iskolában. A csoportmunka-szervezésen alapuló tanítási módszert ma már számos helyen alkalmazzák, jó eredményekkel.
Akik ismerik a gyerekeket, tudják, hogy néhányan önmaguktól ezt nem vállalnák, de a feladat során ők hoznak döntéseket, olvasnak fel, mondanak el dolgokat” – tette hozzá. “Bár a bemutató órán autisták nem voltak, de használjuk náluk is, és a világ csodája, hogy ők együtt tudnak dolgozni. Az egyéni feladatok során a sikerélményre törekszünk, mindenki olyan feladatokat kap, amiket meg tud oldani. Itt és a többi órán is törekszünk rá, hogy az eszközök igényesek legyenek, mert azt gondolom, hogy akkor a gyerekek arra kapnak indíttatást, hogy ők is igényesen oldják meg a feladatokat. Nagyon ritka, hogy csak ülnek és hallgatnak, helyette cselekvés van. Olimpia, ékírás, cukrászat – csak néhány téma, amiben megmozgathatóak a gyerekek.”
A KIP módszert elsajátító pedagógusok továbbadják a tudásukat, mely nem egy az egyben hasznosítható módszertani elem, de átalakították azt, a Bárcziba járó gyerekekre. “De bármi is a módszer, az értékeket, a csodát, a kollégák rakják le hozzá, le a kalappal a kollégák előtt.”
Nem halat adnak, halászni tanítanak
A Rotary egy nemzetközi szervezet, de minden klub – így a szentendrei is – önálló entitásként dönt a támogatások kapcsán. A Rotary egyik fő szerepvállalása a polio vagy más néven gyermekbénulás elleni cseppek elterjesztése volt. (Nálunk Sabin-cseppek néven ismert). Mára mindössze négy országban létezik a betegség. A szentendrei klub pedig többnyire a városhoz kötődő kezdeményezéseket támogat, melynek egyik eleme a Bárczi Iskola (hivatalos nevén: Cházár András Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium Bárczi Gusztáv Tagintézménye) támogatása. Az összesen négy iskolát és 25 millió forintos adományt jelentő projekt az országos Rotary közreműködésével, a nemzetközi szervezet jelentős finanszírozásával valósult meg. A Bárczi tanárai egy továbbképzés keretében ismerkedtek meg a KIP módszerrel (Komplex Instrukciós Program), és vettek részt a több részből álló képzésben. A két év során folyamatos mentorálást is kaptak a résztvevők, és mára már beépítették a pedagógiai modelljükbe. Az elmúlt időszakban a Rotary a Bárcziban támogatta a sportpálya gumiborítását, hozzájárult az informatikai oktatást segítő rendszerének felállításához is, de nekik köszönhetően valósult meg a Kossuth Lajos utcai 1-es posta akadálymentesítése is.
A Rotary
Az ukrán háború során a klub jelentős adományokkal támogatta a lakosságot mind nemzetközi, mind magyarországi, mind szentendrei szinten. Ebben nagy segítséget jelent, hogy jól koordinált a szervezet, mely sok helyen működik. Így, a Kárpátalján, Ungváron működő Rotary Klub adja meg, mire van pontosan szükség. Ebbe bevonták a kisvárdai – a legközelebbi – klubot, akik létrehoztak egy raktárat, ahol összegyűjtik a beérkező adományokat. Amint összegyűlt egy kamionnyi áru, átviszik Ungvárra, ahol vagy szétosztják, vagy az utóbbi időkig Harkovba és Kijevbe továbbították azokat. Az igények teljesen változóak, mostanság már bojlert és rezsót is kérnek, mert a gázszolgáltatás több helyen megszűnt, és nem tudnak a menedékszállásokon meleg vizet biztosítani a csecsemőknek. Ezen túl alapélelmiszereket kérnek, illetve tisztálkodási és tisztítószereket egyaránt. A nemzetközi kapcsolatokon keresztül több millió forintot kapott a szervezet, melyet adományokra tud fordítani. A Rotary Club Szentendre Kolos Gábor klubtag nagyvonalú segítségével 1,8 millió Ft értékű kézfertőtlenítő adományt tudott eljuttatni Ungvárra, mely nemcsak a covid kapcsán jelent könnyebbséget, hanem a kórházakban is jól használható, mivel rendelkezik egészségügyi minősítéssel.
Zimre Zsuzsa