Több száz milliárd forintos közlekedésfejlesztési beruházásról döntött a kormány. A Magyar Közlönyben megjelent átfogó elővárosi és városi vasútfejlesztési kormánydöntések között a H5-ös vonal teljes megújulása és a főváros közlekedés-hálózatába integrálása is szerepel. A szentendrei HÉV teljes vonala, állomásai, megállóhelyei, utas-tájékoztatási infrastruktúrája megújul, illetve a tervek szerint a teljes járműállomány cseréjére sor kerül. Az első, új HÉV-kocsik akár már 2021-ben forgalomba állhatnak.
A Magyar Közlönyben megjelent három kormányhatározatban a régóta érlelődő budapesti városi és elővárosi vasúti fejlesztési elképzelések egy részét foglalták írásba, és egyúttal azt is kijelölték, hogy a következő évtizedekben milyen irányba haladnak majd a fejlesztések – írja a portfolio.hu. A fejlesztések célja Budapest átjárhatóságának fejlesztése, az elővárosi területek bekapcsolása, illetve, hogy a vasút váljon versenyképesebbé az egyéni közlekedéssel szemben.
A Kormány 1565/2018. (XI. 10.) Korm. határozata a budapesti elővárosi gyorsvasúti vonalak (HÉV) egységes rendszerben történő fejlesztéséről rendelkezik. Ez meghatározza azt a városi-elővárosi gyorsvasúti tengelyt, amely Ráckevétől, illetve Csepelről indulna, majd a Kálvin téren és a Nyugati pályaudvar térségén át Békásmegyerig haladna, onnan Szentendrére, majd Esztergom lenne a végállomás. Egyúttal a HÉV-vonalak, az infrastruktúra és a járműpark teljes felújítása, bővítése szerepel a tervek között. Első ütemben a H5 Batthyány tér – Szentendre és Békásmegyer – Szentendre közötti vonalszakaszának felújítása valósulhat meg, valamint a szentendrei HÉV állomásai, megállóhelyei, utas-tájékoztatási infrastruktúrája újulhat meg. A projektben a tervek szerint a szentendrei HÉV teljes járműállományát is lecserélik.
Tervek a fővárosi tömegközlekedés fejlesztésére
Uniós pénzből elindul a Déli és a Nyugati Pályaudvart összekötő földalatti alagút tervezése. A fő cél Budapest kelet-nyugati vasúti átjárhatóságának bővítése. A fejlesztés nyomán a Nyugati pályaudvar szerepe növekszik és végül központi pályaudvarrá alakul, míg a Déli pályaudvar teljes területe fokozatosan felszabadul.
Elindul Kelenföld és Ferencváros között a Déli Körvasút fejlesztése, emellett a 2-es metró és a gödöllői-csömöri HÉV összekapcsolása, illetve a vonalak teljes megújítása is.
A csepeli és a ráckevei HÉV Kálvin térig történő meghosszabbításának előkészítése is elkezdődik. A tervek szerint a H6-os és H7-es HÉV-vonalak teljes megújításán túl a Boráros tértől meghosszabbítanák a vonalakat egy közös szakaszon a föld alatt a Kálvin téri metrómegállóig, ahol a 3-as és 4-es metró találkozik. Ezzel indulna az 5-ös metró kiépítésének első üteme. A távlati tervek között szerepel ezeknek a vonalaknak az összekötése a szentendrei HÉV-vel, az M5-ös metróvonal második ütemében. Az észak-déli HÉV-vonalak, azaz a szentendrei, illetve a ráckevei és csepeli HÉV teljes értékű távlati összekapcsolásához megvalósíthatósági tanulmányt készítenek elő.