Ugrás a tartalomhoz

Ritkították a HÉV járatait

Ezentúl kevesebb HÉV szerelvény közlekedik Szentendre és a főváros között. A menetrendet azért kellett módosítani, mert nincs elegendő működőképes kocsi. A járatok ritkításáról sem a szentendrei, sem a régiós önkormányzatokkal nem egyeztettek.

Naponta harmincezer ember használja a szentendrei HÉV járatait, ezzel az ország legnagyobb kihasználtságú elővárosi vonalának számít. Ezért is megdöbbentő, hogy a 2024. január 8-án érvénybe lépett menetrendben kevesebb járat szerepel, mint amennyi korábban volt. Erről ráadásul nem egyeztettek sem a szentendrei, sem pedig a környékbeli települések vezetőivel.

A változás a hétköznap reggeli járatokat érinti, egy Békásmegyernél forduló szerelvény esett ki. A többi vonat menetrendjét emiatt átalakították. Bár szám szerint ugyanannyi járat megy reggelente Szentendréről Budapest felé, ám más időpontban, így előfordulhat, hogy valakinek egy korábbi járattal kell mennie, ha a csatlakozását el szeretné érni. Így jártak például az Aquincumnál Esztergom felé vonatra átszállók, akik az eddigi 7:07-es HÉV helyett a 7:00-kor indulóval kell utazniuk.

Amint Fülöp Zsolt szentendrei polgármester tudomására jutott a változás, levélben kérdőre vonta a MÁV-HÉV vezetőit. Nagy Gábor vezérigazgató közölte, hogy a menetrendi módosításra kényszerből került sor. Tartósan több szerelvény vár javításra, mint amennyit mellőzni lehet a korábbi forgalom biztosításához. Mindennek eredményeként a H5 HÉV vonalon egy hatkocsis szerelvénnyel kevesebb áll rendelkezésre, mint korábban. Ezért a menetrend átalakítására volt szükség. Elmondta még, hogy a MÁV előkészítette ötvennégy új HÉV szerelvény beszerzését, de a folyamatot lelassította, hogy hazánk nem jut hozzá az erre szánt forrásokhoz. Az elöregedett szerelvények alkatrészellátása akadozóvá, egyes alkatrészek beszerzése lehetetlenné vált, az alternatív beszerzési láncok viszont nehezen kiépíthetők.

  Ez a járatritkítás tovább fogja rontani a régió közlekedésének zsúfoltságát, különösen, hogy a 11-es főút felújítását is elhalasztotta a kormány – jelentette ki Fülöp Zsolt.  – A Lázár Jánossal folytatott konstruktív megbeszélésünkön nem került szóba, hogy ritkítanák a járatokat, ellenkezőleg, a vonal korszerűsítésének felgyorsításáról kaptam tájékoztatást. Most pedig azon kell gondolkodnunk, miként biztosítható a H5 HÉV üzemeltetése, és mit teszünk akkor, ha tovább csökken a szerelvények száma.

 

Tények a HÉV-ről

A H5-ös HÉV vonalán tizenhét megálló, illetve állomás található, a két végállomás (Szentendre és a Batthyány tér) között különösen jelentős Békásmegyer állomás szerepe. A vonatok csaknem fele csak Batthyány tér és Békásmegyer között közlekedik, tekintettel a jelentős budapesti utasforgalomra. A szentendrei vonalon hat kocsiból álló motorvonatok közlekednek, melyek teljes befogadóképessége hétszáz fő, az ülőhelyek száma háromszáznegyvennégy. Kora hajnalban és késő este, valamint hétvégén a vonal budapesti szakaszán fele ekkora, három kocsis vonatok közlekednek.

Az írás a Szentendre és Vidéke 2024. január 31-ei lapszámában jelent meg.

Fotó:  Bellai László

További cikkeink a témában

Kiemelt kép a Választások 2024 című bejegyzéshez

Választások 2024

6 órától 19 óráig lehet szavazni abban a szavazókörben, amelynek névjegyzékében szerepel a választó.