ART CAPITAL 2018 – AZ ÉDENKERT NYOMÁBAN. 24 új kiállítás, 52 program, 136 művész Magyarország legnagyobb képzőművészeti fesztiválján, Szentendrén! 2018. június 9-én rendhagyó keretek között nyílt meg az idei Art Capital rendezvénysora. Kiállítások, programok elképesztő mennyiségben várják a művészetbarátokat! A Duna-part sétáló korzója zöld édenkertté változott, a Dunán úszó színpadra felállított ledfalon kiváló filmválogatást nézhettek az érdeklődők. A megnyitón Gergye Krisztián táncművész térinstallációját és performanszát mutatta be.
Az ünnepi megnyitón Gulyás Gábor múzeumigazgató üdvözölte a vendégeket, köszöntőt mondott Gyürk Dorottya kulturális alpolgármester. Az Art Capitalt megnyitotta: Mohau Modisakeng dél-afrikai képzőművész. A megnyitón közreműködött Dennert Árpád jazz-szaxofon művész.
Szentendrén az idei Art Capital egyik különleges kiállítása Yoko Ono kívánságfája a Fő téren. A kívánságfa interaktív installáció, levelei a közönség vágyaiból sokasodnak.
Gergye Krisztián „Ha mi árnyak” című performanszát a megnyitó-hétvégén többször is láthatta a közönség.
Mohau Modisakeng kertje
Átkelő
Mohau MODISAKENG
2018. június 9. – szeptember 2.
HELYSZÍN: Szentendrei Képtár
KURÁTOR: Muladi Brigitta
Mohau Modisakeng (1986) Dél-Afrikában, Sowetóban született és nőtt fel. A Michaelis School of Fine Art-ban diplomázott képzőművész szakon, 2009-ben. Jelenleg Johannesburgban és Fokvárosban él, itt nyílt 2010-ben első egyéni tárlata és itt kapta meg 2011-ben a Sasol New Signatures díjat. Ettől kezdve nagy sikerű kiállításokon vett részt világszerte. Kétszer volt kiállító a Velencei Képzőművészeti Biennálén, 2015-ben és 2017-ben. Művei számos hazai és nemzetközi gyűjteménybe kerültek be, köztük a Johannesburg Művészeti Galériába, az IZIKO Dél-Afrikai Nemzeti Galériába, a Saatchi Galériába és a Zeitz MOCAA-ba. Magyarországon első alkalommal állít ki. Munkáiban Modisakeng saját testét és tudatát térképezi fel. Különösképpen foglalkoztatják az afrikai történelemből adódó közösségi súrlódások és a szociális problémák. Elsősorban a posztkoloniális afrikai államok bonyolult társadalmi viszonyaira kérdez rá. Művészetének kulcseleme egyfajta gazdag szimbolikus utalásrendszer az erőszak legkülönfélébb mechanizmusaira.
Yoko Ono kertje
Yes, You!
Yoko ONO
2018. június 9. – szeptember 2.
HELYSZÍN: Kmetty Múzeum
KURÁTOR: Szilágyi Zsófia Júlia
A Tokióban született Yoko Ono (1933) az ötvenes években New Yorkban tanult filozófiát, irodalmat és zenét. Sokféle művészeti ágban kipróbálta magát (zenélt, verset írt, festett), de a konceptuális művészetben talált igazán magára. John Lennon feleségeként híresült el, dinamikus kapcsolatuknak köszönhető az Imagine és az ikonikus Békeágy akció. 1972-ben a kasseli Documentán, 1990-ben, 1993-ban, majd 2009-ben a Velencei Biennálén állított ki. A világ legnagyobb kortárs művészeti múzeumai újra és újra bemutatják az életművét. Magyarországon a Ludwig Múzeumban volt egyéni kiállítása 1993-ban. Yoko Ono konceptuális művészként a látogatót aktivizáló, a részvételt provokáló munkáival a művészet hatalmát, erejét, felszabadító potenciálját helyezi a középpontba. A kiállítás bensőséges terében a látogató arra kap lehetőséget, hogy felfigyeljen a művészet agitatív dimenzióira. A művész hatvanas évekbeli konceptjeiből készült bronzba öntött, muzealizált műtárgyakat, kalligrafikus munkákat és fotókat láthatunk a szentendrei tárlaton.
Ösvények a kertben
BAKSAI József – NAGY Barbara
Helyszín: Vajda Lajos Múzeum
KURÁTOR: Bodonyi Emőke
A szentendrei Régi Művésztelepen alkotó két művész egymáshoz hasonló következetességgel, mégis eltérő megközelítésben helyezi fókuszba közös kiállításán a kertet, ezzel is reprezentálva a nagy kultúrtörténeti hagyománnyal rendelkező téma sokféle megközelítési lehetőségét.
Baksai József (1957) expresszív erejű, szimbolikus művészete leggyakrabban mitológiai, bibliai témákhoz kapcsolódik, de még a jobban ismert jeleneteknek vagy szereplők történetének is új, gyakran drámai töltésű értelmezést ad a rejtettebb rétegek, ritkábban említett részletek hangsúlyozásával. Az 1990-es évek végén jelent meg piktúrájában korsóból kiömlő vízsugárként az Édenkert fáit, növényeit öntöző négy paradicsomi folyó. Az edény, a víz, a halak ábrázolása idővel tematikai egységgé bővült, és ebbe illeszkednek a most először látható Paradicsom töredék című, finom rajzolatú, legújabb akvarellek, amelyek különleges szépségű emlékképekbe sűrítve, néhány meghatározó motívum kiemelésével idézik fel a földi Paradicsomot, illetve drámai elemeket is beleszőve utalnak az Édenkert elvesztése utáni állapotra.
Nagy Barbara (1976) régóta foglalkozik a kert elvontabb értelmezésével, amelynek részeként egy kivételes, filozofikus mélységű rendszert épített fel. Felfogásában a környezetétől elhatárolt kert a művészi lét színtere, az alkotómunkának és magának a művészetnek is a szimbóluma. A művészet szubjektív, ugyanakkor a teljességre nyitott dimenziói tárulnak fel az egymást logikusan követő kiállítási terekben, ahol emblematikus művek reprezentálják a művész kertjét, a belső kertet és a művészet kertjét. Strukturált barázdájú, metszett, fekete fatáblák, Vajda Lajos 1940-ben született Örvénylő tér című szénrajza és az általa inspirált falkép, valamint keretezett térbe állított, rajzszenekből összeállított kis fa jelzik ezeket a téregységeket.
Az Art Capital további kiállításai és programjai:
http://bit.ly/ArtCapital_2018