Ugrás a tartalomhoz

Információk alapján, ne érzelemből döntsünk

A második lakossági fórumot rendezte meg a városvezetés az EuroVelo 6 kerékpárút részeként megépítendő híd helyének eldöntése érdekében január 25-én a Pásztor-révnél, ami a MűvészetMalomban folytatódott. A következő fórum január 31-én a Városházán lesz, majd februárban a P’Art Moziban. Január 31-én minden szentendrei lakos a postaládájába kap egy tájékoztató kiadványt a lehetséges hídhelyszínek bemutatásáról, illetve február 17-től március 2-ig várják minden szentendrei lakos szavazatát a később kihirdetésre kerülő helyszíneken.

Találkozás a Pásztor révnél

Sok érdeklődő gyülekezett a Duna korzón, a Pásztor rév előtti területen, ahol egy állványt is felállítottak annak szemléltetésére, hogy milyen magasságban épülne meg a híd. Pál Gábor belvárosi önkormányzati képviselő beszédét kérdéssel kezdte: Van-e szükség a hídra, és ha van, akkor hol és milyen áron? Szerinte a kerékpáros-gyalogos híd legkevésbé a szentendreiek érdeke, sokkal inkább a turistáké és a szigetmonostoriaké. Egy belvárosi híd alapvetően befolyásolja a látképet és a korzó forgalmát, a délebbre történő hídépítéstől pedig a NIF elzárkózik az ívóvízbázisok védelme érdekében. A képviselő szerint Monostor korábban autós hidat szeretett volna a déli helyszínen, melyre a vízjogi engedélyeket meg is kapták, tehát nem kivitelezhetetlen a Postás strand környéki híd megépítése. Jelenleg csak a Határcsárdánál lévő helyszín rendelkezik engedéllyel, így nem hivatkozhat a projektet kivitelező Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) arra, hogy már nincs idő az engedélyeztetési eljárásra.

Fülöp Zsolt polgármester elmondta, hogy a korábbi városvezetéssel az ügyek átadása-átvétele során nem esett szó a hídról, ezért a NIF kérése és a szűkös határidő váratlanul érte őket. Összegyűjtötték az összes információt a Városházán, és kérdéseket tettek fel a NIF-nek, a válaszokat pedig nyilvánossá tették a honlapon és az facebookon. Arra kért mindenkit, hogy tájékozódjanak, és az információk birtokában hozzák meg a döntést, ne érzelmeik alapján, a véleményüket pedig juttassák el a városvezetéséhez, mert csak így tud felelősen dönteni a képviselő-testület. Január 31-én jelenik meg 11 000 példányban a lehetséges hídhelyszíneket az előnyökkel és hátrányokkal bemutató kiadvány, és várják mindenki véleményét a február 17-től március 2-ig tartó szavazáson, melynek részleteiről hamarosan tájékoztatják a szentendreieket.

Folytatás a MűvészetMalomban

A fórum a MűvészetMalom épületében folytatódott, a nem túl nagy helyiség zsúfolásig megtelt, sőt sokan be sem fértek. Molnár Zsolt szigetmonostori polgármester felszólalása indította a beszélgetést, aki elmondta: nem vitatja, hogy mindenkinek más szempontok a fontosak, de amiben Szentendre csak turistatömeget lát, az Szigetmonostor számára alapvető közlekedési kapcsolat. Tudja, hogy a sürgősségi helyzet nyomaszt mindenkit, és hogy erre a fórumra évekkel ezelőtt kellett volna sort keríteni, de számukra ez stratégiailag fontos beruházás, a kerékpárút és a híd megépülésétól gazdasági fellendülést várnak, különösen a szálláshelyek és a vendéglátás területén. A monostori gyerekek 80%-a szentendrei iskolába jár, és a mostani közlekedési kapcsolat időjárásfüggő. A híd környezetvédelmi szempontból is előnyös, mert a szigeti oldalon közelítenék meg a várost, s így tehermentesítik a 11-es főutat, hiszen nem kell északról kerülni. Ráadásul a Szentendrei-sziget látogatása újabb szabadidős lehetőséget jelentene a szentendreiek számára. Ha most nem születik döntés, akkor Magyarország ugyan nem veszíti el a pénzt, de a térség igen. Kérte, hogy ezeket a szempontokat is vegyék figyelembe a döntés meghozatalakor.

A fórum ezután a felszólalásokkal folytatódott, ahol az alábbi érvek és ellenérvek hangoztak el a különböző helyszínekkel kapcsolatban.

Határcsárdai helyszín

Ennek a helyszínnek a legfőbb előnye, hogy már rendelkezik érvényes engedéllyel. Hátránya, hogy az út szintje itt nagyon alacsony, az árvízszint alatt van, tehát az utat 1,5-2 méterrel meg kellene emelni, vagy védművet kellene építeni. További hátrány, hogy a Határcsárda épülete is veszélyben lenne, valószínűleg házakat kellene kisajátítani, másrészt a kerékpáros forgalom ugyanúgy keresztülmenne a Duna korzón.

Belvárosi helyszín

A polgármester felhívta a figyelmet, hogy nem a mostani állapotból kell kiindulni, mert a forgalom biztosan megnő, és nem mindegy, hogy a kerékpárosokat át kell-e vezetni a korzón. Rendkívül balesetveszélyes, ha nincsenek fizikailag egymástól elválasztva a gyalogosok és a biciklisek, és kérdés, hogyan lehet ezt megoldani esztétikus formában. A korzó esetében azt is figyelembe kell venni, hogy hatással van az egész belváros használhatóságára. A korábbi rendezési tervek mindegyike gyalogos forgalmúnak, illetve rendezvényhelyszínnek képzelte el a korzót.

A résztvevők többsége ellenezte a belvárosi helyszínt, mert szerintük a híd rontaná a városképet, a megnövekedett kerékpáros forgalom pedig zavarná a gyalogosokat a korzón. Hatástanulmány nem készült a térségre, de valószínűsíthető, hogy az EuroVelo tömegeket vonz, és akár olyan forgalom is lehet, mint a balatoni bringakörúton. Elhangzott olyan vélemény is, hogy nincs olcsóbb és praktikusabb megoldás a révnél.

Egy belvárosi lakó arra hívta fel a figyelmet, hogy ha az előírások szerint a kerékpárútnak árvíz esetén is használhatónak kell lennie, akkor ez a helyszín szóba sem jöhet, mert a korzó ilyenkor le van zárva.

Postás strand környéke

A részvevők közül sokan ezt a helyszínt találták a legjobbnak, közlekedési és környezetvédelmi szempontból is. További előnye, hogy csak ez a terület alkalmas arra, hogy később esetleg kerékpártárolót építsenek. Egy felszólaló szerint a város látképe a fények miatt a déli részről a legszebb.

Hátránya viszont, hogy a szigeti oldalon a terület tele van vízkutakkal. A vízbázis védelmi előírásai nagyon szigorúak, és minél délebbre van a híd, annál nehezebb rá engedélyt szerezni. Az idő szűkössége is a helyszín ellen szól, a kerékpárútnak ugyanis 2023-ig meg kell épülnie. Felmerült, hogy a kormány segítségét kellene kérni az engedélyeztetés gyorsítása érdekében.

Az ivóvízbázis védelmével kapcsolatban a Fülöp Zsolt elmondta, hogy a kutakat áthelyezéssel ki lehet váltani, de a projektre van egy adott keret, és nem mindegy, hogy hány kutat kell kiváltani.

Többen úgy tudták, hogy korábban Szigetmonostornak már voltak szakhatósági engedélyei erre a helyszínre, sőt délebbre, a volt orosz laktanya területére is. Molnár Zsolt polgármester ezt cáfolta, mert vízügyi engedélyt csak konkrét tervre lehet kapni, és ilyen még nem készült.

Folytatás következik

Fülöp Zsolt polgármester a fórum végén elmondta, hogy a kiemelt beruházásokat az állam lakossági hozzájárulás nélkül is megépítheti, de ígéretet kapott, hogy ez nálunk nem lesz így, illetve arra a kérésre is rábólintottak, hogy a híd tervezésének folyamatában lehetséges lesz a lakosok véleményeztetése is. A polgármester szerint január 31. nem a mi határidőnk, inkább csússzanak el időponttól, mintsem rossz döntést hozzanak. Mert ez a döntés hosszú távon határozza meg a város jövőjét.

 

 

További cikkeink a témában