Ugrás a tartalomhoz

Ikonikus legyen és szerethető

Harmadik lakossági fórumot tartották az EuroVelo 6 kerékpárút részeként megépülő híd helyszínéről január 31-én a Városháza zsúfolásig telt dísztermében. A fórum érdekessége volt, hogy több helyi szakember is felszólalt, például híd- és mélyépítő mérnök, városfejlesztő, valamint a kerékpárosok képviseletében a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke is.

Pej Kálmán tervező

A fórum elején Pej Kálmán tervező ismertette a tervezés szempontjait. A tervezési feladatokat négy cégből álló konzorcium nyerte el, s 2017 nyarán indult a komplex, több szakágra kiterjedő munka. Az EuroVelo 6 az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig épül meg, a magyarországi nyomvonal elnevezése a „folyók útja” is lehetne, mert több folyót érint, s fontos eleme a Duna. A Budapest-Szentendre szakaszon hamarosan kezdődik a beruházás a munkaterület átadásával. A tervező elmondta, hogy rendszerben gondolkodnak, feladatuk közé tartozik például a városszerkezetbe való illesztés, vagy a kerékpárforgalom elkülönítése a gyalogosforgalomtól. Mivel a nyomvonal átmegy a Szentendrei-szigetre, a tervezők számára nehézséget jelent a vízbázis megléte, amire nem, vagy csak feltételekkel lehet ráhajtani. A lehetséges helyszíneket a Határcsárdánál, a Sziget utcánál, a Rév utcánál, a Pásztor-révnél vizsgálták, a délebbi helyszíneket a vízbázisok miatt nem, illetve mert azon a területen felmerült egy autós híd építésének a lehetősége is. A Pap-szigeti helyszínt is elvetették, mert a túloldalon vízbázis van, ezenkívül árterület. A belvárosi helyszín esetében a tervezés legfőbb szempontja, hogy a sétány miliője megmaradjon, a híd ne legyen kérkedő, ne nyomja rá magát a belvárosra, és hogy kapcsolódjon a város közlekedési struktúrájába, biztosítson alternatív lehetőséget a közösségi közlekedési rendszerhez. Szerinte Szentendrén a kerékpáros forgalomnak pozitív gazdasági hozadéka van, alternatívát jelent az autózással szemben, és jó szabadidős tevékenység. Hozzátette, hogy a szabályozási tervben évtizedek óta a korzón vezetik át a kerékpárforgalmat, a város tehát nem menekül meg attól, hogy a korzón kerékpárosok legyenek, akik az elképzelések szerint az ún. szervizúton közlekednének.

A tervező szerint a hidat szépen meg lehet valósítani . Az EuroVelónak története van, gond nélkül megoldották a felmerülő problémákat minden országban, a Szentendréhez hasonló osztrák kisvárosokban is.

Kérdésekre válaszolva a Postás strandi helyszínnel kapcsolatban elmondta, hogy a szigeten a vízbázis védelme érdekében a kerékpárutat cölöpökre kellene tenni, vagyis hídszerkezetet kellene építeni, aminek a többletköltsége számítása szerint több mint egymilliárd forint lenne.

Fülöp Zsolt polgármester

Fülöp Zsolt bevezetőjében elmondta, hogy nem a polgármesternek és nem a 14 képviselőnek kell dönteni, hanem a 28 ezer szentendreinek. Mint mondta, a városvezetés nem hídellenes, de fontos, hogy a híd illeszkedjen a városképhez, jó legyen és szerethető. Hozzátette, hogy számára érthetetlen, hogyha felmerült az autós híd építése a Postás strandtól kicsit délebbi helyszínen, akkor miért nem építhető oda kerékpáros híd. Kérte, ne arra koncentráljunk, hogy a beruházó mit akar, hanem hogy mi mit akarunk. Mindenki a saját szempontrendszerén keresztül alakítja ki nézőpontját, ami rendjén is van. A NIF-nek a turisztikai szempont a fontos, de nekünk is mellé kell tenni az érdekeinket.

Szigetmonostori vélemények

Egy szigetmonostori lakos felhívta a figyelmet: ha nincs döntés a megadott határidőig, január 31-ig, akkor nem lesz híd, vagyis Szentendre 12 ezer embert foszt meg a szárazföldi kapcsolattól, pedig a városvezetés a kampányban térségi együttműködést ígért. Fülöp Zsolt válaszában elmondta, hogy jelenleg csak a határcsárdai helyszín rendelkezik érvényes engedéllyel, a belvárosi nem, de a NIF szerint március 31-ig elintézik az engedélyeket erre a helyszínre. A szentendreieknek az a fontos, hogy jó helyen legyen a híd, ezért véleménynyilvánító szavazás lesz, aminek az értékelése, majd annak alapján a márciusi képviselői-testületi döntéshozatal belefér a március 31-i határidőbe.

Molnár Zsolt, Szigetmonostor polgármestere elmondta, hogy a szigetiek számára az a lényeg, hogy legyen híd, egyik helyszíntől sem zárkóznak el, régóta várnak a szárazföldi kapcsolatra. A Postás strandi helyszínről az a véleménye, hogy jelentős többletköltséggel és időveszteséggel járna, ami nem áll rendelkezésre, ezért a meglévő lehetőséggel kellene élni.

Szóba került továbbá a négy szigeti település államfőhöz intézett levele is, melynek kapcsán annyit mondtak, Szentendre érdeke is, hogy jelen projekt kiemelt jelentőségű beruházás legyen, hiszen azzal felgyorsulnának az engedélyeztetési eljárások.

 Pintér Ádám volt kerékpárosfejlesztési tanácsnok

Pintér Ádám korábbi önkormányzati képviselő kilenc évig foglalkozott a témával kerékpárosfejlesztésért felelős tanácsnokként, és többször tárgyalt a NIF-fel is. Elmondta, hogy 2014-ben a képviselő-testület egyhangúlag támogatta a belvárosi hídhelyszínt, és ma ez az egyetlen érvényes döntés létezik. A kistérség 2006-ban kezdte el a helyszínek vizsgálatát, ami alapján a Rév utcától délre lehetetlen, mert a túloldalon szigorúan védett övezet van, oda autós híd sem épülhet.  A határcsárdai helyszín hátránya, hogy az út szintje két méterrel a vízszint alatt van, valamint a 11-es főúton kellene vezetni a kerékpáros sávot, ezért döntött 2014-ben a képviselő-testület a belvárosi helyszín mellett. A Postás strandi helyszínre 2006-tól 2011-ig nem kaptak engedélyt, úgyhogy szerinte ha arra is lehet majd szavazni, az a híd bukását jelentheti.

Lang András önkormányzati képviselő

Lang András önkormányzati képviselő, a Kulturális, Oktatási és Civil Bizottság elnöke szerint az a baj, hogy korábban ez a téma nem volt „társadalmasítva”. Szerinte a kerékpárosokat nem szabad összeengedni a gyalogosokkal, valamint megjegyezte, hogy korábban a Postás strandi helyszínre volt engedély.

Kiss Gabriella, Szentendre új főépítésze

Kiss Gabriella felhívta a figyelmet, hogy a mobilgát 10 méteres körzetében nem lehet semmiféle építkezés, a fák és a virágágyások is rossz helyen vannak, azokat is át kell telepíteni. A sétányon nem számoltak kerékpáros forgalommal, a kerékpárosok számára az utat a szervizútra tervezték, ami viszont árvíz idején nem járható. Az építkezés a belvárosban nagy felfordulással járna, és nem illik a belváros miliőjébe a híd. Az ideális helyszín a Postás strand lenne, ahol minden adott, és a külső védőövezetre készült hatástanulmány szerint megengedhető a híd építése.

A kerékpárosok véleménye

A biciklisek képviseletében is többen felszólaltak. Elmondták, hogy nekik rossz, ha teherként tekintenek rájuk, és nincs hova menniük, mert a 11-es főútról is kiutálták őket. Ha a korzón nem oldják meg a kerékpárosok közlekedését, akkor is ott lesznek a biciklisek, és a számuk valószínűleg nőni fog a hídtól függetlenül, és mennyivel jobb lenne, ha ez rendezetten történne, mindenki szempontját figyelembe véve. Mint mondták, a fesztiválok nem jelentenek gondot, abban az időszakban le kell zárnia korzót, más városokban is így tesznek. Ugyanez a helyzet árvíz esetén is: a vis maior helyzetben mindenki tudomásul veszi, hogy nem lehet közlekedni.  Szerintük a felmerülő problémák megoldását a szakemberekre kell bízni.

Lakossági vélemények

Elhangzott,  hogy a Pap-sziget ideális helyszín lenne  a hídnak, ráadásul termálforrás is van, ami jelenleg nincs kihasználva. Egy szakember szerint a Postás strandi helyszín esetén nem megoldás cölöpökre tenni a kerékpárutat, mert a tartóoszlopok mélyre ásása nem lehetséges a vízbázis közelében. A belvárosi helyszín előnye, hogy gyalogosan is el lehet érni a hidat, és szép lehet egy modern műtárgy, egy ikonikus híd a műemléki környezetben. A felmerülő akadályokat feladatként kellene kezelni, amelyeket akkor is meg kell oldani, ha nem épül meg a híd. Felhívták a figyelmet, hogy a híd hivatásforgalmi funkciót is ellátna, vagyis sokan munkába és iskolába járásra használnák, nem csak a turisztikai szempontot kell figyelembe venni. Egy felszólaló szerint nem lehet jó döntést hozni úgy, hogy az információkat morzsánként szedjük össze. Demokratikusan megválasztott képviselőink vannak, akiket azért választottunk meg, hogy irányítsák a várost és hozzanak döntéseket az információk birtokában, szakemberek bevonásával. Ezzel szemben elhangzott, hogy a döntéshozatal előtt van szükség a lakossági vélemények megismerésére, a konszenzuskeresésre. Elhangzott az is: mindannyiunk elsődleges érdeke, hogy a hídhelyszínekről szóló vita ne szítson ellentétet a gyalogosok és a kerékpárosok, a szentendreiek és szigetiek között.

Fotó: Bácsi Róbert

További cikkeink a témában