A lapunk által készített első interjújában azt mondta, az a siker, amikor megveszik a jegyeket. Okozott-e ebben visszaesést a járvány utáni újranyitás, az energiaárak emelkedése és az európai viszonylatban is kiugróan magas infláció?
Nem igazán, mert azt gondolom, a színházi szektor – kivéve bizonyos szélsőséges példákat – nem hajtott végre extrém jegyáremelést. Ezt csak az engedhette meg magának, aki nagyon erős és fizetőképes bázisközönséggel rendelkezik.
Mi, a Tavaszi Fesztivál során azt is el tudtuk érni, hogy a jegyárbevétel el tudta tartani a produkciós kiadásokat. Ugyanakkor a nyári Teátrummal az a helyzet, hogy a játszóhely kialakításának technikája eleve nagy költség, kihagyhatatlanok a bemutatók, a nagyobb produkciók, így ez a konstrukció most nem működik. Hozzá kell tenni a nyári játszóhely a Városháza udvara, amely 220 fő befogadására képes, míg a Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár színházteremben 380-an férnek el, vagyis majdnem a fele lehet egy-egy nyári előadás közönsége, s így bevétele is.
De visszatérve a kérdésre, azt tapasztalom, hogy a színházak még mindig jó látogatottsággal mennek, mert a színházszerető réteg, akinek a hétköznapok fénypontját és kikapcsolódását jelenti egy-egy előadás, hűséges. És sajnos azt a réteget, akinek a 3-6000 forintos jegyár problémát jelent, már korábban elvesztettük. Erre próbál minden fesztivál ingyenes programokkal válaszolni, mi például idén a Barokk Udvarlás Régizenei Fesztivál egyes koncertjeivel.
Milyen bemutatókkal készülnek idén?
A Nagyváradi Szigligeti Színházzal testvérszínházi együttműködésben tavaly a Játék a kastélyban-t játszottuk, idén pedig Én, a féreg – Kafka kabaré címmel egy nagyon izgalmas Kafka adaptációt mutatunk be. Ez egy szürreális, ám humoros őrület, és akik figyelik a progresszív erdélyi színjátszást, biztosan kíváncsiak lesznek rá.
Nem lesz szokványos az Üvöltő szelek musical sem, melyet a Benoit Produkcióval közösen állítunk színpadra, és amelynek külön érdekessége, hogy a négy fiatal színész játszik és énekel, hanem a zenekart is ők alkotják.
Ugyan a VeszprémFest-en debütál, de aztán jön hozzánk A díva és a férfi(ak) című zenés darab, Rost Andrea főszereplésével. A színmű egy díva, nem titkoltan részben az Andrea, életéről szól, melynek során betekinthetünk az operavilág kulisszái mögé, megismerhetjük a dívaság előnyeit és árnyoldalait.
A Fórum Színházzal készült koprodukcióban pedig egy improvizatív és interaktív játékban lehet majd része annak, aki eljön az Aki túsz, aki nem, jövök! című komédia ősbemutatójára, melynek szereplői Beleznay Endre és Magyar Attila.
Melyek az idei nyári Teátrum helyszínei?
Alapvetően a Városháza udvara, de lesz egy speciális, interaktív gyerekprogramunk is, ami a belváros különböző helyszínein játszódik majd, és a Dunaparti Művelődési Házból indul és majd oda érkezik. Hol tekeregsz, királylány? a címe, és az alsó tagozatos gyerekeknek mutatja be Szentendre zegzugait és történetét egy királylányos és királyfis játékon keresztül.
A Barokk Zenei Fesztiválnak pedig a Fő tér és a Szerb Egyházi Múzeum udvara ad majd otthont. Idén az anyagi lehetőségek ebben is határt szabtak, engednünk kellett a többféle helyszín megvalósításából.
Ha már anyagiak, mennyiből gazdálkodik idén a Teátrum?
Mint az élet minden területén, a kulturális életben is tudomásul kell vennünk, akármennyire is nehéz, kevesebből kell főznünk. Külön nehézséget okozott, hogy a közismert gazdasági helyzet miatt a kormány által előírt zárolások megcsúsztatták a pályázatokat, emiatt sokkal később derültek ki az eredmények, én pedig nem mertem addig műsort hirdetni, míg nem láttam a büdzsét.
Mennyi lett a végösszege az elnyert pályázati pénzeknek?
Kicsit több mint negyvenmillió forint, ami körülbelül kétharmada a tavalyi, tavalyelőtti sikerességünknek, s ami ugyan reális arány, de hozzá kell tenni, hogy az áramtól a nyomdán át a műszaki alvállalkozóig mindenki árat emelt, amiben a Kata adózási forma megszüntetése is szerepet játszik, úgyhogy igazából azt mondanám, hogy idén feleannyi büdzsével dolgozunk, mint tavaly. Hozzáteszem, úgy érzem, sikerült olyan jó kompromisszumokat találnunk, hogy a nézők ebből nem igazán éreznek majd semmit.
Hogyan lehetett ebben a bizonytalanságban a repertoárt megtervezni?
Tudtuk, hogy június első napjaira várhatóak a pályázati eredmények, ezért eleve úgy döntöttem, hogy csak július második felében indulunk el, és a Szentendre Éjjel-Nappal Nyitva Fesztivál előtt már zárni fogunk.
Természetesen volt egy műsorrend a fejünkben, és kötöttünk előzetes megállapodásokat is, de mindenkinek azt mondtam, garanciát csak akkor tudok vállalni, ha megvannak az eredmények. Ezt egyébként a szakmában mindenki tudja, és ennek a „ceruzás beírás” a módszere, ami azt jelenti, hogy ott vagyunk a naptárakban ceruzával, de ha a produkciónak, vagy a művésznek bejönne egy biztosabb ajánlat, akkor nem sértődünk meg, ha „kiradírozzák” a mi meghívásunkat.
Azt hittem, emiatt idén kevesebb húzónév lesz Szentendrén, de hál’ istennek nem így történt, mert Ónodi Esztertől Molnár Piroskáig, Máté Gábortól Mácsai Pálig rengeteg közismert és közkedvelt színész fordul majd meg nálunk ebben a négy hétben.
Bátran kijelenthetem, hogy nagyon színes, izgalmas repertoárt sikerült erre az évadra is összehoznunk!
Hol tart most a szervezés? Mi van még hátra, hogy minden készen álljon az induláshoz?
Ezekben a napokban [az interjú június 19-én készült – a szerk.] indulnak a kreatív kampányok, a jegyértékesítés és a marketing. Csodálatos szervező csapatom van! Ezen a fórumon külön szeretném megköszönni a város kulturális életében évtizedek óta meghatározó szerepet betöltő két szentendrei rendkívüli hozzáértő kollégám segítségét.. Nagy öröm, hogy Kurdics Vali immár harmadik éve projektmenedzserként segíti munkánkat a nyári Teátrum során. Sokat tanultam tőle, csodálatos embernek és szakembernek tartom. Kiss Zsuzsót segítsége nélkül pedig nagy bajban lennék., hiszen tudása nélkülözhetetlen a Teátrum működéséhez.
A tavaly nyári Teátrum értékelése során egy beszélgetésben azt mondta, fontos tanulság, hogy pontosabban kell fogalmazni a műsorfüzet egy-egy ajánlójában. Mit értett ez alatt?
Azt, hogy bár igazán megtisztelő, hogy a közönség bízik a Teátrum brandben, de a repertoárunk egészen sokszínű, ezért azt ajánlom, hogy jegyvásárlás előtt mindenki olvassa el azt az öt-hatsoros leírást a darabokról, hogy aztán senki se érjen csalódás.
G.S.
Az írás a Szentendre és Vidéke 2023. július 5-ei lapszámában jelent meg.
Fotó: Weszelits András