Kreatív írás műhely
Időpont: 2023. 10. 11. 15:00 - 2023. 10. 11. 16:30
Helyszín: Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár
Mentés a naptárbaKreatív írás kurzus kezdőknek és haladóknak 13-19 éves korig
2023.ősz
A kreatív írás műhelybe olyan fiatalok jelentkezését várjuk, akiket érdekel az irodalom, szívesen olvasnak, és kipróbálnák a művészeti jellegű írást, mint alkotói folyamatot.
Neked való ez a kurzus, ha szeretnéd szabadjára engedni fantáziádat, felébreszteni a kreativitásodat, fejleszteni az íráskészségedet, ha alaposabban meg szeretnéd ismerni az irodalom bizonyos műfajait.
Neked való ez a kurzus akkor is, ha azt gondolod, nem tudsz írni. Itt nem hagyományos, keretek közé szorított fogalmazásokat fogunk létrehozni. Itt szabadon fogunk írni a magunk és mások örömére, szórakoztatására.
A foglalkozások 90 perce elméleti és gyakorlati részből áll össze, az elméleti alapozás után kezdünk a résztvevőkkel saját írásművek készítésébe egyéni és csoportos formában. A résztvevőktől függően a kreatív írásgyakorlatokon túl lehetőség van szöveggondozásra, amennyiben a diákok igénylik a sajátvers, próza bemutatását, közös megbeszélését.
Neked való ez a kurzus, ha szeretnéd szabadjára engedni fantáziádat, felébreszteni a kreativitásodat, fejleszteni az íráskészségedet, ha alaposabban meg szeretnéd ismerni az irodalom bizonyos műfajait.
Neked való ez a kurzus akkor is, ha azt gondolod, nem tudsz írni. Itt nem hagyományos, keretek közé szorított fogalmazásokat fogunk létrehozni. Itt szabadon fogunk írni a magunk és mások örömére, szórakoztatására.
A foglalkozások 90 perce elméleti és gyakorlati részből áll össze, az elméleti alapozás után kezdünk a résztvevőkkel saját írásművek készítésébe egyéni és csoportos formában. A résztvevőktől függően a kreatív írásgyakorlatokon túl lehetőség van szöveggondozásra, amennyiben a diákok igénylik a sajátvers, próza bemutatását, közös megbeszélését.
Miért jó a kreatív írás?
Hatékony önkifejezési mód – Ha hagyjuk, hogy gondolataink szabadon áramoljanak a papíron, ez nemcsak inspiráló és kreatív módja a felgyülemlett feszültség kieresztésének, de remek
lehetőség arra is, hogy elgondolkozzunk az érzéseinken, ezáltal segít a mentális egészségmegőrzésében: tény, hogy mindössze napi 20 perces naplóírás képes fokozni a jó közérzetet.
Az írás a jelenben tart. Flow élmény, segít megtalálni, megtartani a fókuszt a jelenlegi információrobbanásban.
• Tudatossá tesz. Egy jó írásmű létrehozásához szükségszerű bizonyos tervszerű folyamatot
követni, célratörőnek lenni, ez a tudatosság biztonságot kölcsönöz.
• Fejleszti a belső és külső figyelmet. – A jó művész másol, azaz megfigyeli mások művészetét,
vagy a körülötte lévő valóságot és átengedi önmagán.
• Sikerélményt ad és szórakoztat– az alkotás öröme önbizalomnövelő.
Hatékony önkifejezési mód – Ha hagyjuk, hogy gondolataink szabadon áramoljanak a papíron, ez nemcsak inspiráló és kreatív módja a felgyülemlett feszültség kieresztésének, de remek
lehetőség arra is, hogy elgondolkozzunk az érzéseinken, ezáltal segít a mentális egészségmegőrzésében: tény, hogy mindössze napi 20 perces naplóírás képes fokozni a jó közérzetet.
Az írás a jelenben tart. Flow élmény, segít megtalálni, megtartani a fókuszt a jelenlegi információrobbanásban.
• Tudatossá tesz. Egy jó írásmű létrehozásához szükségszerű bizonyos tervszerű folyamatot
követni, célratörőnek lenni, ez a tudatosság biztonságot kölcsönöz.
• Fejleszti a belső és külső figyelmet. – A jó művész másol, azaz megfigyeli mások művészetét,
vagy a körülötte lévő valóságot és átengedi önmagán.
• Sikerélményt ad és szórakoztat– az alkotás öröme önbizalomnövelő.
Gyakorlati irányelvek*
Amit szabad:
1. Szabad az írásművet a közepén kezdeni, befejezetlenül hagyni
2. Szabad a szomszéddal összedolgozni
3. Nem kell mélynek vagy irodalminak lenni
4. Szabad hazudni és túlozni
5. Szabad beszélni tárgyakhoz, virágokhoz, állatokhoz, idegenekhez, celebekhez, önmagunkhoz
6. Szabad személyesnek, szubjektívnek, érzelgősnek lenni, de szabad lenni objektív megfigyelőnek, tudósítónak
7. Szabad jól éreznünk magunkat, szabad beszélgetni és zenét hallgatni
Amit szabad:
1. Szabad az írásművet a közepén kezdeni, befejezetlenül hagyni
2. Szabad a szomszéddal összedolgozni
3. Nem kell mélynek vagy irodalminak lenni
4. Szabad hazudni és túlozni
5. Szabad beszélni tárgyakhoz, virágokhoz, állatokhoz, idegenekhez, celebekhez, önmagunkhoz
6. Szabad személyesnek, szubjektívnek, érzelgősnek lenni, de szabad lenni objektív megfigyelőnek, tudósítónak
7. Szabad jól éreznünk magunkat, szabad beszélgetni és zenét hallgatni
Foglalkozásvezető: Garam-Nagy Kata
1. Kreatív önéletírás gyakorlat I. – „ Ez vagyok én.” Tematikus kollázskészítés újságok, olló,
karton, filc/festék/kréta, termések és saját szöveged segítségével.
2. Kreatív önéletírás gyakorlat II. – Az álom, mint ihletforrás az írásművészetben. Saját álmoskönyv írás.
3. Kreatív önéletírás III. – Kreatív naplóírás a digitális korban.
4. Műfaja: rossz vers – avagy kinek kellenek rossz versek? Giccs és egyéb hibák kiküszöbölése az
alkotásban. Saját rossz vers írása.
5. Műfaja: haiku. A kötött versforma szerepe az érzelemkifejező írásban.
6. Műfaja: paródia. Viccelni szabad! Paródiaváltozatok egy ismert kortárs szövegre.
7. Műfaja: novella I. Mindenkinek van egy története! Az elbeszélő személye. Írói eszközök: Az elbeszélés ideje és tere(i).
8. Műfaja: novella II. – Írói eszközök: Karakterek és jellemfejlődés.
9. Műfaja: novella III. -Írói eszközök: Feszültségkeltés és hangulatteremtés. A párbeszédek.
10. Záró alkalom: közös alkotások elemzése, megbeszélése.
karton, filc/festék/kréta, termések és saját szöveged segítségével.
2. Kreatív önéletírás gyakorlat II. – Az álom, mint ihletforrás az írásművészetben. Saját álmoskönyv írás.
3. Kreatív önéletírás III. – Kreatív naplóírás a digitális korban.
4. Műfaja: rossz vers – avagy kinek kellenek rossz versek? Giccs és egyéb hibák kiküszöbölése az
alkotásban. Saját rossz vers írása.
5. Műfaja: haiku. A kötött versforma szerepe az érzelemkifejező írásban.
6. Műfaja: paródia. Viccelni szabad! Paródiaváltozatok egy ismert kortárs szövegre.
7. Műfaja: novella I. Mindenkinek van egy története! Az elbeszélő személye. Írói eszközök: Az elbeszélés ideje és tere(i).
8. Műfaja: novella II. – Írói eszközök: Karakterek és jellemfejlődés.
9. Műfaja: novella III. -Írói eszközök: Feszültségkeltés és hangulatteremtés. A párbeszédek.
10. Záró alkalom: közös alkotások elemzése, megbeszélése.
Részvételi díj: alkalmanként 2.000 Ft
Helyszín: Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár, Szántó Piroska terem, 2000 Szentendre, Pátriárka utca 7.