„Számolj velünk 11-es!” címmel a szentendrei önkormányzat projektet indított a közlekedés megkönnyítése érdekében. Az első fázis célja egy hatástanulmány készítése, ami kiinduló alap lesz a 11-es út forgalmának javításához. A projekt három részből áll, melynek első szakaszában mától egyetemisták számolják a 11-es út forgalmát.
Modellezésen alapuló forgalmi hatástanulmány készül a 11. sz. főút Szentendrén átvezető szakaszáról. A forgalmi modell elkészítésének első lépéseként komplex forgalmi adatfelvételt végeznek a szentendrei szakasz legfontosabb csomópontjaiban.
A modellezéshez elengedhetetlen a forgalmi adatok és forgalmi áramlatok pontos, részletes ismerete. A forgalomnagyság értékeinek meghatározása mellett nagyon fontos sok más egyéb adat részletes felvétele és vizsgálata is: pl. a sorfelépülés, sorhossz, eljutási idők értékei.
Ezen részletezettség és pontosság eléréséhez az alábbi módszereket alkalmazzák:
- Hagyományos csomóponti és keresztmetszeti számlálások
- Járműkategóriák megoszlásának vizsgálata
- A forgalom időbeni lefolyásának elemzése
- Településen áthaladó forgalmi volumen felvétele
- Forgalomszámláló detektorok adatainak feldolgozása
A forgalmi adatfelvételek során a MŰISZ Iskolaszövetkezet alkalmazásában álló mérőbiztosok a rendszámokat rögzítik annak érdekében, hogy a településen áthaladó forgalom volumene pontosan meghatározható legyen. Mindezekkel egyidőben, a csúcsidőszaki forgalmi terhelés mérését a 11-es út városi csomópontjaiban kézi forgalomszámlálással végzik, melynek során kizárólag anonimizált adatgyűjtésre kerül sor.
A forgalmi adatfelvételt egyetemi hallgatók végzik, az út mellől, negyedórás időbontásban. A számolásra a 11-es út átkelési szakaszán (Kalászi úti és a Spar szupermarket csomópontok között), valamint annak közvetlen környezetében 17 jelzőlámpás és legalább 4 nem jelzőlámpás csomópontjában kerül sor.
A célforgalmi számlálás (aminek eredményeit feldolgozzák, s így kiderül az átkelő forgalom nagysága) szintén egyetemi hallgatókkal, a rendszámok rögzítésével (az adatkezelésre vonatkozó GDPR tájékoztatóban ismertetésre kerülő feltételeknek megfelelve), adatrögzítő eszköz segítségével történik. A számolásra a főút és a Dera patak keresztezésében, valamint a Szentendre, Határ u. keresztmetszetében (mint ki- és belépési pontok) kerül sor.
Mindkét mérés 4 műszakban, 3 órás időtartamban zajlik; hétköznap reggel és délután, szombaton reggel, valamint vasárnap délután. A pontos mérési időszakok kijelölése az automatikus mérőberendezések adatainak kiértékelése alapján történik, annak érdekében, hogy minden napszakban a csúcsidőszaki és ahhoz közeli forgalmak felvétele történjen meg.
A felmért adatok alapján egy forgalmi modell és tanulmány készül, amely személyes adatokat nem tartalmaz. A tanulmány célja a 11-es út átvezető szakaszán javasolt fejlesztések forgalomra gyakorolt hatásainak elemzése, a szentendrei lakosság igényeinek lehető leghatékonyabb és forgalmi szempontból legbiztonságosabb kiszolgálása.
Mérési helyszínek (a jelzőlámpás csomópontok és 4 nem jelzőlámpás csomópont)
Adatkezelési tájékoztató
Érdekmérlegelési teszt
A projekt a következő napokon zajlik: szept. 8-10 és szept. 12-13. (rossz idő esetén pótnapok: szept 15-17 és szept 19-20.)
forrás: szentendre.hu
fotó: Bellai László